خريد بک لينک
رزرو آنلاين هتل خارجي
خريد سکه ساکر
رزرو آنلاين هتل خارجي
بازی
خرید گیفت کارت
فلنج
مرکز مقالات امام صادق (ع)

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله ارائه مدلي جهت شناسايي عوامل موثر بر ميزان پاسخگويي سازمان به تغيير و تحول سازماني در فایل ورد (word) دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله ارائه مدلي جهت شناسايي عوامل موثر بر ميزان پاسخگويي سازمان به تغيير و تحول سازماني در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله ارائه مدلي جهت شناسايي عوامل موثر بر ميزان پاسخگويي سازمان به تغيير و تحول سازماني در فایل ورد (word) ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله ارائه مدلي جهت شناسايي عوامل موثر بر ميزان پاسخگويي سازمان به تغيير و تحول سازماني در فایل ورد (word) :

سال انتشار: 1393
محل انتشار: سومین همایش ملی سالیانه علوم مدیریت نوین
تعداد صفحات: 10
چکیده:
امروزه سازمانها در محیط های پویا و مملو از تغییر و تحول فعالیت می کنند.لازمه حفظ و استمرار حیات اقتصادی،اجتماعی و سیاسی در چنین وضعیتی،ایجاد تغییرات و تحولات مستمر سازمانی چه از بعد رفتاری و چه از بعد ساختاری است.افراد هر سازمان کانون تمام تغییرات سازمان هستند،لذا آمادگی آنها برای تغییر از مهمترین عوامل در سازمان می باشد.در این مقاله سعی براین شده است با بررسی و تحلیل بیش از 30 مقاله داخلی و خارجی در خصوص مولفه های اثرگذار بر تغییر و تحولات سازمان، میزان پاسخگویی سازمان سنجیده شود.مشخص گردید که بیشترین عوامل مشترک بین مقالات بررسی شده عواملی از قبیل رهبری تحول آفرین،مدیریت تغییر، انعطاف پذیری،تعهد سازمانی،مدیریت دانش،یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی می باشند.


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله مقايسه تاثيرنيروهاي امواج وزلزله بر موج شکنهاي سنگي در فایل ورد (word) دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله مقايسه تاثيرنيروهاي امواج وزلزله بر موج شکنهاي سنگي در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله مقايسه تاثيرنيروهاي امواج وزلزله بر موج شکنهاي سنگي در فایل ورد (word) ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله مقايسه تاثيرنيروهاي امواج وزلزله بر موج شکنهاي سنگي در فایل ورد (word) :

سال انتشار: 1387

محل انتشار: چهارمین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: 8

چکیده:

موج شکنها سازه هایی هستند که از بنادر وسواحل درمقابل امواج وجریانهای ساحلی محافظت می کنند . درآیین نامه ها طراحی اینگونه سازه ها نیروی غالب طراحی عمدتا نیروی امواج دریا می باشد وبه مسئله نیروی جانبی مربوط به زلزله توجه خاصی نشده است، باتوجه به اینکه سواحل وجنوب کشور درمعرض خطرنسبی زلزله قرار دارند،در نتیجه به دلیل لرزه خیزی این مناطق، یکی از نیرو های عمده در طراحی سازه های ساحلی، نیروی زلزله می باشد . در این مقاله سعی براین بوده است که علاوه بر نیروی امواج عملکرد این نوع از سازه ها در مقابل نیروی ناشی از زلزله نیز بررسی شود . یکی از فاکتور های مهم در طراحی اینگونه سازه ها، کنترل پایداری آنهاوتعیین ضریب اطمینان در مقابل واژگونی می باشد که نیروی زلزله می تواند تاثیرعمده ای روی این ضریب داشته باشد . در این پژوهش نشان داده می شود که تعیین محل شکست موج به دلیل ایجادیک نیروی اضافه ناشی از اثرات دینامیکی آب متلاطم و فشار توده هوای به سازه اهمیت بالایی دارد، لذا انتخاب موج طرح مناسب و تعیین محل شکست موج مواردی هستند که می بایست در طراحی اینگونه سازه ها برای ایجاد سازه هایی مقاوم وبهینه مورد توجه قرار گیرند . جهت بررسی تنش ها وتغییر مکانهای ناشی از نیروهای جانبی از نرم افزار اجزاء محدود ANSYS10 استفاده شده است . نقاط بحرانی حاصل از بارگذاری که منجر به تخریب می شود تعیین شده وعلاوه برآن منحنی های مختلفی به منظور طراحی بهینه این سازه ها ارائه می شود


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله بلاياي طبيعي و شيوه هاي کاربردي آماده سازي فرد و جامعه قبل، حين و بعد از وقوع آن در فایل ورد (word) دارای 1 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بلاياي طبيعي و شيوه هاي کاربردي آماده سازي فرد و جامعه قبل، حين و بعد از وقوع آن در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله بلاياي طبيعي و شيوه هاي کاربردي آماده سازي فرد و جامعه قبل، حين و بعد از وقوع آن در فایل ورد (word) ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بلاياي طبيعي و شيوه هاي کاربردي آماده سازي فرد و جامعه قبل، حين و بعد از وقوع آن در فایل ورد (word) :

سال انتشار: 1385

محل انتشار: سومین کنگره بین المللی بهداشت، درمان و مدیریت بحران در حوادث غیرمترقبه

تعداد صفحات: 1

چکیده:

بلایای طبیع ی و سوانح فاجعه آمیز، حوادث ناگهانی و مصیبت باری می باشند که باعث خرابیهایی بـزرگ، خـسارات ، ویرانی ها و نابودی زندگی انسانها و دارایی های آنها می شوند . آسیبهایی که در اثر وقوع بلایای طبیعی ایجاد می شـوند بـسیار وسیع بوده و با توجه به عوامل مختلفی مثل محل ژئوگر افیک حادثه، نوع آب و هوا و سطح آسیب پذیری افراد و جامعه متفاوت می باشند . این نوع بلایا بر ر وی حالات روحی و ذهنی، اجتماعی – اقتصادی ، سیاسی و وضعیت فرهنگی مردم آن ناحیه تـاثیر گذاشته و همچنین سبب مختل شدن عملکرد آن جامعه می گردند . متن : بطور کلی بلایا و حواد ث غیر مترقبه به دو نوع طبیعی و ساخته دسـت بـشر تقـسیم مـی گردنـد . بـا توجـه بـه میـزان خرابیهای به بار آمده این حوادث به دو نوع بلایای طبیعی / غیر طبیعی بزرگ یا کوچک تقسیم می شوند . هر کدام از انواع ایـن بلایا میزان خطر ، میزان آسیب پذیری ، و شدت و وخامت خاص خود را د ارا مـی باشـند . بلایـا و سـوانح فاجعـه آمیـز عمومـاً تاثیرات متفاوتی اعم از مختل کردن زندگی روزانه افراد ساکن منطقه، ایجاد تاثیرات منفی بروی ارائه خدمات اورژانسی و مـورد نیاز مردم، ایجاد اختلال در فرآیند برآورده شدن نیازهای اولیـه زنـدگی شـامل تـامین غـذا، آب، مـسکن و سـرپناه ، بهداشـت و ; دارند . بحث و نتیجه گیری : با توجه به تاثیرات سو ئی که بلایای طبیعی بر زندگی انسانها برجا می گذارند لازم است هر فرد ب ه عنوان عضوی از اجتماع، و نیز هر عضو تیم بهداشتی ب ه عنوان یک فرد صاحب نظر، نکات و آموزشـهایی را پیرامـون مـسائل مختلـف مرتبط با این بلایا کسب نماید . در این مقاله پیرامون انواع بلایای طبیعی ( شامل زلزله، گردباد، سیل، آتش سوزی، رانش زمین ) ، خطرات آنهـا، آسـیب پـذیری جامعه و مردم نسبت به آنها، چرخه مدیریت و کنترل بلایا و بحرانها، برنامه ریزی مدیریت بلایـا، اهـداف اصـلی برنامـهریـزی، مراحل برنامه ریزی، توصیه های ایمنی و شیوه های کاربردی آماده سازی فرد و خانواده قبل، حین و بعد از وقوع هر نوع خاص از بلایای طبیعی و بهداشت محیط و آب و ; مطالبی ارائه داده شده است .


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 29 بهمن 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : ali | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله در مورد تاريخچه معماري ايران در فایل ورد (word) دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله در مورد تاريخچه معماري ايران در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله در مورد تاريخچه معماري ايران در فایل ورد (word) ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله در مورد تاريخچه معماري ايران در فایل ورد (word) :

در ایران، اولین نمونه های هنر و معماری در منطقه “خرا سان” شكل گرفت. در این منطقه شاهد شكل گیری اولین شیوه معماری ایران پس از اسلام هستیم. این شیوه كه به “خراسانی” یا”شبستانی” معروف گردید، در قرن اول هـ.ق از ابتدای پذیرش دین مبین اسلام از سوی ایرانیان آغاز گردید و تا دوره “آل بویه” و “دیلمیان”قرن چها رم هـ.ق ادامه پیدا كرد . در این شیوه ، نقشه مساجد از صدر اسلام الهام گرفت و مساجد به صورت “شبستانی ” یا”چهل ستونی”بنا

گشتند.قوس های به کار رفته در شیوه خراسانی به صورت”بیضی”و”تخم مرغی”است که از نمونه های پیشین آن میتوان به کاخ های ساسانی یعنی “فیروز آباد” و”طاق کسری”اشاره کرد.به طور كلی، معماری در شیوه بسیار ساده و خالی از هرگونه تكلف است و مصالحی كه در این بناها به كار رفته ساده و ارزان قیمت می باشد. از مساجد این شیوه می توان به “مسجد جامع فهرج یزد”، “مسجد تاریخانه دامغان”،”، “مسجد جامع نائین”، “مسجد جامع تبریز” و “بنای اولیه مسجد جامع اصفهان”و”مقبره امیر اسماعیل سامانی” اشاره کرد .

در نیمه اول قرن پنجم هـ.ق، با تأسیس سلسله سلجوقیان، درخشان ترین دوره هنر اسلامی در ایران آغاز گردید.دراین دوره،شاهد اوج شیوه ای از معماری به نام “رازی” هستیم كه از زمان سلسله “آل زیار” در شهر ری آغاز و تا حمله “مغولان” ادامه پیدا كرد.در این زمان برج های آرامگاهی،مناره ها،مساجد،مدارس و کاروانسرا ها و موارد متنوع بسیاری احداث شدند.در این دوره تعداد برج مقبره ها و میل مناره ها از تعداد مساجد بیشتر شده.طرح های دایره،8گوش،6گوش،4گوش،مربع،مربع مستطیل در بناهای این دوره مورد استفاده قرار گرفت.میل های راهنما ،تبدیل مساجد شبستانی به بناهای “چهار ایوانی “در این دوره صورت گرفت.گنبدها نیز در انواع شکل

های گوناگون در این دوره ساخته شدند ،مانندگنبدهای”گسته نار” “گسته رک” “گنبد قابوس” “گنبد خاگی”و انواع گنبدهای”دوپوسته پیوسته”.دراین شیوه بود که معماران از انواع “نقوش شکسته”و”گره سازی”با آجر و کاشی استفاده کردند.در این شیوه ساختمان از بنیاد و پای بست با”مصالح مرغوب”احداث میشد و خشت های پخته ی کوچک و بزرگ و نازک بستر نما را می

آراست.درشیوه ی رازی قوس های جناغی در طاقنماها و طاقها عمومیت پیدا می کند.
مساجد معروفی چون “مسجد برسیان” در نزدیكی اصفهان، “مسجد جامع اردستان”، “مسجد جامع كبیر قز وین” و “مسجد جامع اصفهان” كه بر روی شالوده های دوران “آل بویه” بنا گردید، از نمونه های این شیوه به شمار می روند. در اوایل قرن هفتم هـ.ق، با هجوم مغولان، بسیاری از كشورهای اسلامی از جمله ایران به ویرانی كشیده شدند، اما چندی نگذشت كه با تأسیس

سلسله ایلخانیان، مغولان فرهنگ و سنتهای كشورهای شكست خورده را پذیرفتند و یكی از حامیان هنر و هنرمندان اسلامی شدند. در این دوره، شیوه ای به نام “آذری” رواج یافت كه تا دوره “صفویه” ادامه پیدا كرد و شهرهایی چون “تبریز”، “بغداد”، “سلطانیه” و “اصفهان” مراكز هنر و هنرمندان گشتند و بناهای مذهبی و غیرمذهبی متعددی در این شهرها ایجاد شدند.

در اواسط قرن هشتم هـ.ق، با حمله تیمور، بار دیگر شهرهای ایران به ویرانی كشیده شد؛ ا ما این بار نیز هنر ایران تیموریان را نیز مغلوب كرد به طوری كه شهرهای “سمرقند” و ” بخارا” مراكز هنری ایران شدند و شیوه آذری كه از دوره مغول رواج یافته بود، به كار خود ادامه داد. در این دوره، ابداعی در زمینه تزئینات معماری یعنی “كاشی معرق” به وقو ع پیوست. از بناهای معروف دوران ایلخانی و تیموری، می توان به “مسجد گوهرشاد”، “مسجد جامع ورامین”، “قسمت اعظم بناهای حرم مطهر حضرت رضا(ع)”، “مسجد كبود تبریز”، “مسجد جامع یزد”، و; اشاره،كرد.

با روی كارآمدن صفویان در اوایل قرن دهم هـ.ق، شهرهایی چون “تبریز”، “قزوین” و “اصفهان” به مراكز هنری ایران تبدیل شدند. در این دوره، شاهد اوج هنر معماری ایران می با شیم كه توسط پادشاهان مقتدر و هنردوست آن دوره یعنی “شاه تهماسب” و “شاه عباس اول” به وجود آمد. در این دوران البته، اندكی قبل از دوره صفوی یعنی از زمان قراقویونلوها، شیوه ای دیگر در معماری ایران به وجود آمد كه به “شیوه اصفهانی” معروف گردید.در دوران نخست شیوه اصفهانی یعنی دوران صفویه شاهکارهای هنر معماری و هنر های تزیینی پای می گیرد و کیفیت اصیل،شفاف و غنی رنگهای درخشان در کاشیها بسیار دلپذیر می شود.کیفیت مصالح به کار رفته بویژه در معماری پایتخت،هنوز مرغوب و مقاوم است.در این شیوه، نقشه ها و طرحهای ساختمانی رو به سادگی نهاد و استفاده از كاشی های خشتی و هفت رنگ به جای كاشی معرق رواج یافت.میدان بزرگ مرکزی اصفان که نقش جهان نامدارد،شاهکار معماری ایران و جهان در این دوره است. این میدان علاوه بر بناهای زیبایی که در اطراف آن ساخته شده محل سان،رژه و نمایش های گوناگون در اعیاد و روزهای ویژه بوده است.مساجدی چون “شیخ لطف ا;” و “مسجد امام”در اصفهان، از شگفتی های معماری این دوران به شمار می آیند. در دوران زند و افشار، بتدریج شاهد افول معماری ایرانی می باشیم، به طوری كه این ركود و افول
در دوره قاجار به اوج خو د می رسد. با وجود این ركود، باز هم شاهد ایجاد بناهایی
چون “مسجد امام تهران”، “مسجد و مدرسه شهید مطهری(سپهسالار)” و “مسجد
و مدرسه آقابزرگ” در كاشان و; می باشیم.

از میان انواع هنر معماری در ایران، معماری مذهبی از جایگاه خاصی برخوردار است. البته، سابقه این نوع معماری به دوران قبل از اسلام به ویژه دوران ساسانیان می رسد. با گسترش دین اسلام در كشورهای مختلف از جمله ایران، معماری مذهبی در اسلام از جایگاه خاصی بر خوردار گشت، البته عواملی چون “تأكید بزرگان دین”، “كاركرد گسترده” و “پدیده وقف” در گسترش و توجه ویژه معمارا ن به مسجد” بی تأثیر نبوده است. بدین ترتیب، مسجد در ایران عالی ترین نوع بنای اسلامی و به عقیده صاحب نظران “كلید معماری” به شمار می آید.

معماری ایرانی
ایران در طول تاریخ به وجود آمدنش توسط قوم آریا فرهنگ معماری خاص خود را به جهان ارائه داده است .ایران سرزمینی است با وسعت زیاد و به علت همین وسعت جغرافیایی و وجود ناحیه های متعدد دارای تنوع معماری زیادی می باشد اگرخوب دقت کنیم خواهیم فهمید که حتی در یک منطقه جغرافیایی خاص نیز با تنوع در شیوه ساخت مسکن روبه رو هستیم.

ما برای بررسی و شناخت نگرش معماری ایرانی و به طور کلی معماری هر نقطه ای از جهان ابتدا به یک تقسیم بندی مناسب نیاز داریم شاید .در درجه ی اول دو عامل مکان و زمان نظر ما را به خود جلب می کند (در چه مکانی و در چه زمانی)، این انتخاب را می توان کمی عجولانه تلقی کرد چرا که دو عامل ذکر شده را نمی توان به عنوان اساس تقسیم بندی به کار گرفت .
همانطور که گفتم در سرزمینی که در یک زمان و در یک مکان شاهد تفاوت در شیوه ی مع

ماری مسکن بوده ایم نمی توان این دو عامل را به عنوان تنها مولفه ها انتخاب نمود پس ناگزیر به قرار دادن مولفه ی سومی در این معادله هستیم تا با بهرگیری از آن بتوانیم به یک تقسیم بندی ایدآل دست یابیم انتخاب گونه شناسی درونگرا و برونگرا با توجه به این موضوع صورت گرفته است . لفظ درونگرا و برونگرا در چند کلمه بدین صورت بیان می شود که در خلق طرح بنا و اجرای آن الویت را با فضای داخلی در نظر گرفته اند یا فضای بیرونی (در به کار بردن عناصری نظیر تزئینات ، عوامل بصری و ….
معماری ایرانی و معماری اسلامی توجه بر درونگرایی مسکن دارد .این انتخاب و گرایش در معماری ایرانی (اسلامی) ریشه در اعتقادات ایرانیان (که اکثریت مسلمان هستند)دارد.ایرانیان خواستار فضایی آرام برای خانواده ی خود به دور از هیاهو و مزاحمت دیگران هستند.ما می توانیم از

درونگرایی بر داشت مختلفی داشته باشیم.این واژه پیش از آنکه نوع نگرش در معماری باشد آشکار کننده ی دیدگاه اخلاقی و عرفانی هر اقلیمی می باشد.تودار بودن گرایش به حالات درونی و پرهیز از نشان دادن آن حالات به صورت تظاهر،بعضی از این مفاهیم می باشد .در بحث معمارانه ی این واژه نپرداختن به ظاهر و در عوض کار بر درون معنا دارد.تا آنجا که در کلیت معماری ایرانی می توان خانه ها از نظر نما ی بیرونی ساده و بی آلایش بوده و در عوض در درون غظمت و شگوه چشم نواز دارد .
پژوهشگران تاریخ هنر و معماری، غالباً دوران 1400 سال هنر و معماری ایران بعد از اسلام را به سلسله‎های مهم حکومتی نسبت داده و برای مثال زیر عنوانهای سده‎های نخستین، دور سلجوقی، مغول (ایرانی ـ مغول، ایلخانان)، تیموری، صفوی و قاجار به بحث کشیده‎اند (ویلسن ج

مـ ؛ دیماند، جمـ ؛ هنر فر، جمـ ؛ ویلبر، 33، 35؛ پوپ «بررسی هنر ایران» جمـ ؛ همو، هنر ایران در گذشته و آینده، جمـ ؛ دوری، جمـ ؛ مارسیه، جمـ) و جز تنی چند از اینان چون زکی محمدحسن (ص 15، 17، 18، 27، 36) و ارنست کونل (ص 11، 43، 94) غالباً بی‎هیچ توضیحی از به کار بردن واژ «سبک» که اصطلاحی است فنی، تن باز زده‎اند. تنها ویلبر در تعلیل این نکته نوشته: چون فرمانروایان این روزگاران فقط پشتیبان و فراهم‎کنند زمین پیشرفت معماری بودند نه آفرینند آن،

به جای به کار بردن واژ «سبک» از عنوان سیاسی استفاده می‎شود. گرچه او خود در جای جای کتابش تعبیرات «سبک مغول»، «سبک ایلخانی» و گاه «سبک معماری دور ایلخانی» را به کار برده است (صص 33، 35). در میان این پژوهشگران ظاهراً محمدکریم پیرنیا، نخستین‎بار در 1347ش در مقال «سبک‎شناسی معماری ایران» آگاهانه واژ «سبک» را به کار برده و به منظور به دس

ت دادن «نامهایی منطقی و مناسب» برای چند بنا که «به یک سبک ساخته شده» ولی نامهای مغولی، تیموری، قراقویونلو و نظایر آن» گرفته اصطلاحاتی نو در پژوهش تاریخ معماری ایران بعد از اسلام عرضه کرده است. وی به پیروی از سبک‎شناسی شعر فارسی، سبکهای معماری را به زادگاههای آنها نسبت داده و نامهای خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی و; را در معماری پیشنهاد کرده است (صص 43، 44).
این سبک ها عبارتند از:
• شیوه پارسی (هخامنشیان) سده ششم پیش از میلاد تا سده چهارم.
• شیوه پارتی (اشکانیان و ساسانیان) سده چهام تا صدر اسلام.
• شیوه خراسانی (صفاریان، طاهریان، غزنویان و;) از ابتدای قرن چهارم تا پایان قرن چهارم.
• شیوه رازی (سامانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان) قرن پنجم تا اول قرن هفتم.
• شیوه آذری (ایلخانیان و تیموریان) از اول قرن هفتم تا اول قرن دهم.
• شیوه اصفهانی (صفویان، افشاریه، زندیه و قاجاریه) از اول قرن دهم تا اواسط دوره قاجاریه.
• معماری معاصر (پهلوی، بعد از انقلاب 1357) از اواسط دوره قاجاریه تا کنون
از شش شیوه معماری ایران دو شیوه پارسی و پارتی مربوط به پیش از اسلام و چهار شیوه دیگر مربوط به دوره اسلامی می‌باشد. غربی‌ها برای شیوه‌های اسلامی نام‌هایی را به کار می‌برند مانند شیوه‌های اموی و عباسی; اما به نظر خیلی‌ها هیچ یک از کشورها و ملت‌ها یعنی ترک ها، عرب ها و; نمی‌توانسته‌اند در معماری کشوری که پیشینه معماری چند هزارساله دارد کارساز باشند، زیرا آنها در آن زمان معماری ارزشمندی نداشته‌اند.
معماری پارسی:
یکی از ویژگیهای ایرانیان کهن و هنرمندان آنها باور به تقلید درست بوده که آن را بهتر از نوآوری بد میدانستند. تقلید یا برداشتی که منطق داشته باشد و با شرایط زندگی سازگار باشد. آریایی ها چون مردمی کشاورز بودند ودر سرزمینی آباد و خرم زیسته بودند خویی آشتی جو و سازگار داشتند.

به گمان فراوان آریایی ها هنگام کوچ و گذر از کنار دریاچه ارومیه در برخورد با معماری ارارتویی از آنالگو گرفته و آنرا ” برساو ” کرده اند. مردم ایران از هزاران سال پیش از چنین شیوه معماری پیروی می کرده اند چنانکه مردم ابیانه و افوشته ( در نطنز ) هم که نامی از ارارتو نشنیده اند چنین کرده اند.

نمونه های این الگو برداری هم در معماری وهم در نیارش شیوه پارسی یافت می شود که دو نمونه از آنها ” تالار ستوندار” و ” کلاوه ” ها بوده است.
نیایشگاه ارارتویان دارای تالاری با آسمانه تخت چوبی بود و چون دهانه آن بزرگ بود ستون های چوبی هم در میان تالار زده می شد. همین روش را آریایی ها در شوش پی گرفتند. البته آنها ستون ها را از سنگ و دیوارهای گرداگرد تالار را از خشت می ساختند که ستبرای ( قطر ) برخی دیوارها تا پنج گز می رسید. با بکار بردن خشت و پوشش دو پوسته تلاش می کردند جلوی ورود گرما به درون را بگیرند. بدین گونه ازمعماری ارارتویی الگوبرداری می شد درحالیکه ساختمایه ای که سازگار با آب و هوای سرد قفقاز بود در شوش دگرگون شده بود.

ساخت تالار ستوندار با پوشش دو پوسته تیر پوش پس از اسلام نیز دنبال شد. نمونه هایی از آن در مسجد جامع آبیانه مسجد گزاوشت و مسجد میدان در بناب یافت می شود.
کلاوه های ارارتویی به گونه ای دیگر در معماری پارسی ساخته شد. نمونه این الگو برداری ساختمان کعبه زرتشت در نقش رستم است که ساختمانی چهار گوشه سنگی که درگاه آن بلندتر از کف زمین است.
محوطه تاریخی پاسارگاد به علاوه آرامگاه كوروش، كاخ آپادانا در شوش، مجموعه كاخ‌های تخت‌جمشید و آرامگاه‌های واقع در نقش رستم از نمونه‌های معماری‌های این سبك هستند. شیوه معماری پارسی، نخستین شیوه معماری ایران است كه روزگار هخامنشیان تا حمله اسكندر به

ایران را در بر می‌گیرد. در این معماری، بیشتر از آنكه بتوانیم به یك سبك خاص اشاره كنیم می‌توانیم توانایی و هنر ایرانی را در تقلید درست و هماهنگی میان سبك‌های مختلف ارزیابی نماییم. در حقیقت بنیاد شیوه پارسی از همان ساختمان‌های ساده كه در سرزمین‌های غرب و شمال غرب ایران و دیگر جاها بوده برگرفته شده است اما پدیده تازه‌ای كه با گسترش فرمانروایی پارس‌ها روی می‌دهد، همكاری هنرمندان مختلف از سرزمین‌های گوناگون است. علاوه بر نمونه‌هایی كه به عنوان معماری پارسی ذكر شد می‌توان به الگوی چهار‌باغ اشاره كرد كه یكی از ماندگارترین ابداعات هخامنشیان در عرصه طراحی است كه در پاسارگاد پا به عرصه ظهور گذاشت و ادا

مه یافت.
http://ravagh-manzar.blogfa.com/post-161.asp
http://www.cerm-edu.ir/article/arc/47-%
مشخصات شیوه پارسی
1- استفاده از سنگ بریده ، منظم و پاکتراش و گاها صیقلی و تهیه بهترین مصالح ازلحاظ مرغوبیت رنگ و دوام از هر جا که مسیر بوده است .

2- آماده کردن پی از سنگ ریزه
3- نهادن ستون ها در حداکثر فاصله ممکن و تا ارتفاع بسیار چشم گیر و آرایش سرستون ها با جزئیاتی که برای بردن بارسقف چوبی کاملا متناسب و منطقی باشد
4- پوشش با شاه تیر، تیرچه چوبی تخت بریده و درودگری شده .
5- آرایش دیوارهای اطراف پلکان های کوتاه با نقش های برجسته و کنگره های زیبا و متناسب
6- ساختن دیوارهای جدا کننده با خشت خام و آرایش داخلی و خارجی آن با رنگ کاشی لعابدار .
7- پرداختن فرش کف با بهترین مصالحی که در آن روزگار بوده است .
8- تعبیه سایبان و آفتابگیرمنطقی و ضروری برای ساختمان ها .

پس از فروپاشی هخامنشیان به وسیله اسکندر ایران بین سرداران یونانی و مقدونی تقسیم شد .
قسمتی از ایران در دوره هخامنشیان بوسیله سلوکیان اداره می شد . سلوکیان فرماندهان نظامی اسکندر بودند. اسکندر غیر یونانی بود ولی سران لشگر تاثیر فرهنگی و هنری خود را از یونانیان گرفتند. و تعدادی از یونانیان در ایران ساکن شدند. به لحاظ هنری خیلی از آثار بدست آمده و تاثیر هنر یونانی را برایران نشان می دهد .
تاقبل از سلوکیان نوع طراحی انتزاعی بوده ولی در دوره سلوکیان تاثیر هنر یونانی وجود دارد. ( تا اواخر دوره اشکانی حتی در ساسانی )

مجسمه های یونانی تقلید از طبیعت داشته ولی نقوش برجسته های تخت جمشید حالت انتزاعی داشت .
در هنر روم واقعیت گرایی دنیایی وجود دارد ولی هنر یونان ایدالیست است یعنی حالت نمادین و تجلی اش در جسم انسانی است .
http://ravagh-manzar.blogfa.com/post-161.aspx
http://www.cerm-edu.ir/article/arc/47-%

معماری پارتی:
برای نمونه این سبک از معماری میتوان به معبد آناهیتا در كنگاور، كوه خواجه در سیستان، آتشكده فیروزآباد، بازه هور در نزدیكی نیشابور، كاخ سروستان و كاخ قصر شیرین در داخل ایران اشاره کرد. طاق كسری در نزدیكی بغداد، كاخ الحضرا، مجموعه فسا و كاخ آشور از نمونه‌های دیگر این سبك معماری هستند كه خارج از مرز جغرافیایی ایران امروزی قرار دارند. شاید بتوان گفت آنچه كه ما معماری پارتی می‌نامیم، نه معماری یونانی است و نه معماری هخامنشی. در این دوران معماران به نوآوری بزرگی در طول تاریخ بشری دست یافتند كه همان پوشش‌های طاقی در دهانه‌های بزرگ و گنبدها در زمینه چهارگوش است.
http://ravagh-manzar.blogfa.com/post-161.aspx
http://www.cerm-edu.ir/article/arc/47-%

شیوه خراسانی:
از این شیوه نیز اطلاعات کمی در دست است،و ناگزیر به بیان نمونه هایی بارز از این سبک اکتفا می کنیم.
مسجد جامع فهرج، تاریخانه دامغان؛ مسجد جامع اصفهان؛ مسجد جامع اردستان؛ مسجد جامع نایین و مسجد جامع نیریز از مثال‌های این شیوه معماری هستند.
یكی از نمونه‌های ساختمان‌هایی كه در شیوه خراسانی پدیدار شد و در معماری ایران جایگاه ارجمندی پیدا كرد، مسجد است. از ویژگی‌های این شیوه سادگی بسیار در طراحی؛ پرهیز از بیهودگی؛ مردم‌محوری و بهره‌گیری از مصالح بومی است.

http://ravagh-manzar.blogfa.com/post-161.aspx
http://www.cerm-edu.ir/article/arc/47-%
شیوه رازیسبک شناسی معماری ایران
شیوه رازی، شیوه‌ای در معماری ایرانی است که مربوط به سده پنجم تا آغاز سده هفتم(سامانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان) می‌باشد.
معماری این دوره را می‌توان مجموعه‌ای از تمام معماری‌های گذشته ایران دانست در این زمان بود که ادبیات ایران نیز زنده گشت و فردوسی شاهنامه را برای ایرانیان به جا گذاشت که یکی از پر افتخار ترین آثار ادبی ایران است. معماری نیز در این دوره با نغز کاری پارسی، شکوه و عظمت پارتی و ریزه کاری خراسانی همراه بود.

معماری در این دوره مشخصات معماری گذشته را در کار بری‌های جدید به کار برد در این دوره با فراوانی‌های انواع معماری روبرو هستیم که در آنها از معماری‌های قبل از اسلام الگو گرفته شده و ساخته گردیده‌اند. درواقع با تشکیل حکومت سامانیان در شرق امپراطوری اعراب، اولین حکومت نیمه مستقل ایرانی تشکیل شدحکومت طولانی و نسبتا طولانی این دولت باعث گردیدتا نهضتی آغاز شود که به درستی از سوی بسیاری از محققین به عنوان تجدید حیات علمی و ادبی ایران دوره اسلامی نامگذاری شده‌است که در حدود چهار قرن که با دولت سامانیان آغاز و حضیض آن با دولت خوارزمشاهیان است.

علت وقوع چنین نهضتی، که حدود چهار قرن قبل از این در چین آغاز شد و چهار قرن بعد از افول آن در اروپا تحت رنسانس آغاز شد، را مورخین و جامعه شناسان چنین متذکر شده اند:
• به هم ریختن نظام کاستی و جایگزین شدن جهان بینی اسلامی به جای تقسیم ارثی و اجتماعی کار، موقعیت اجتماعی و روابط ناشی از آنها
• آمیخته شدن تمدنها متفاوت، یونانی و مصری از یک سو و هندی و ایرانی از سوی دیگر در معجونی از فرهنگها محلی از بلخ تا اندلس چون ماده خام در تفکر و جهان بینی اسلامی به هم جوش می‌خورد. و تمدن و هنر اسلامی را پایه گذاری میکند و تمدن و هنری که بنا به مورد خاص و بخصوص در ایران سبب تجدید حیاط علمی و ادبی و هنری و رجوع به سنتها و رفتار‌های کهن می‌گردد.

• اختراع کاغذ در چین و رسیدن آن در قرن اول هجری قمری به سمرقند که موجب تکوین و تکثیر نظریه‌ها گردید
• امکان برخورد آزاد عقاید مختلف با یکدیگر بخصوصو در قرن دوم هجری قمری و نظریه پردازیهایی که در همه زمینه‌ها، علی رغم ستیزهای عقیدتی وجود ‌داشت.
شاید بتوان چنین گفت که در این دوره، در سر هوای بازگرداندن ایران به قدرت ساسانی را داشتند و سعی بر آن داشتند که در معماری که در این دوران به جا می‌گذاشتند در واقع اشکال و ترکیبات هندسی بنا برای بیان قدرت و بقا به کار گرفته شود و نهایت سعی را در ایجاد ارزشهای شکلی ماندگار و بی نظیر به عمل می‌آوردند
در معمار ی این دوره عملا با توجه به موارد بالا با گوناگونی بناها روبرو هستیم در این دوره همانند دوره‌های قبل از اسلام مدرسه به عنوان بنایی جدا وارد معماری شد و بناهای چهار ایوانی نیز از نو زنده شده و تز ئینات نیز به بناها باز گردانده شد. می‌توان دستاور‌های معماری این دوره رابه صورت زیر دانست.
پدید آمدن ساختمان با کارکردهای متفاوت همچون مدارس، آرمگاهها و;
• استفاده از طرح چهار ایوانی در بناها

• استفاده از تاقهای چهار بخش، کاربندی، تاق کلنبو و تاق چهار ترک
• ساخت گنبد به روشهای مختلف همچون گنبد رک و گسسته ناری و ابداع گنبد دوپوسته و گنبد ترکین با تویزه
• استفاده دوباره از مصالح مرغوب در بناها
• به کاربردن آجر پیشبر به دو صورت لعاب دار و بی لعاب
• ابداع شیوه معقلی که گره سازی با آجر و کاشی است
• به کار بردن نگاره‌های آجری با خطوط شکسته و مستقیم
• به کار بردن انواع گچ بری‌ها در بناها

آنچه مسلم است دوره رازی را می‌توان رنسانسی برای ایران قدیم دانست که متاسفانه با حمله مغول به این کشور اکثر آثار این دوره نابود گردید و باز در ایران وقفه‌ای در امر هنر و معماری پیش آمد که این بار توسط اقوام وحشی تاتار به وقوع پیوست.
پانویس
1 سبک شناسی معماری ایران نوشته دکتر محمد کریم پیرنیا ص158
2 کتاب از شار تا شهر، نوشته دکتر سید محسن حبیبی، ص 60
3 کتاب از شار تا شهر، نوشته دکتر سید محسن حبیبی، ص 61
4 کتاب هنر هندسه نوشته محمود توسلی ص 63-65
5 کتاب تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی نوشته محمد یوسف کیانی ص 54-55
6 کتاب سبک شناسی معماری ایران نوشته دکتر محمد کریم پیرنیا ص162-

یادگارهای این شیوه:

گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان (آغاز طرح چهار‌ایوانی)؛ مسجد جامع زواره؛ مسجد جامع اردستان (افزوده‌ها)؛ گنبد سرخ مراغه؛ رباط شرف؛ برج‌های خرقان و مقبره امیر اسماعیل سامانی در بخارا با این شیوه بنا شده‌اند.
شیوه معماری رازی همه ویژگی‌های خوب شیوه‌های پیشین را به بهترین گونه داراست. نغزكاری شیوه پارسی، شكوه شیوه پارتی و ریزه‌كاری شیوه خراسانی در شیوه معماری رازی با هم می‌پیوندند.
http://ravagh-manzar.blogfa.com/post-161.aspx
http://www.cerm-edu.ir/article/arc/47-%
شیوه آذری
آذری، سبکی در معماری اسلامی ایران، منسوب به اذربایجان، مشهور به سبک مغ

ول یا ایرانی ـ مغول و مقارن با دور حکومت ایلخانان بر ایران (654-736ق/1256-1336م) است. باتوجه به مشخصات تاریخی، جغرافیایی، ویژگیهای معماری و بناهای بازماند منسوب به سبک آذری می‎توان آن را بر معماری اسلامی ایران در دور ایلخانی (مغول) منطبق ساخت. به نظر پیرنیا پس از استقرار هولاکو در مراغه (657ق/1259م) معماری ایران جان تازه‎ای گرفت و سبک آذری

در پی دگرگونیهایی که بر اثر اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادیِ حکم بر جامعه، در سبک رازی (معماری دور سلجوقی) پدید آمد، از مراغه آغاز شد و با نام سبک مغولی راه تبریز و سلطانیه را پیموده و به سراسر ایران و خارج ایران نفوذ کرد و روز به روز آراسته‎تر شد تا در اوج درخشش خود شاهکارهای روزگار فرزندان تیمور و به ویژه شاهرخ (807-850ق/1404-1446م) را پدید آورد

(سبک‎شناسی معماری ایران ،45). از این سخن پیرنیا و قراین دیگر در دو مقال وی، چون ذکر مقبر، شیخ‎صفیّ‎الدین اردبیلی و مسجد گوهرشاد و برخی دیگر از آثار دور پس از ایلخانی در جزو بناهای سبک آذری، آشکارا برمی‎آید که او سبک آذری را بر معماری دو دور ایلخانی و تیموری را جدا از یکدیگر و به‎سان دو دور مختلف به بحث کشیده‎اند، حتی کونل که از این دوره زیر یک عنوان، سبک ایرانی ـ مغول، گفت‎وگو کرده، توجه دارد که در اینجا دو دور متوالی با فاصل زمانی کوتاه قابل تشخیص است که به عقید وی در دور نخست که مربوط به ایلخانان است عنصر مغولی بر

کارهای هنری ایران تأثیر می‎گذارد و در دور دوم که عنصر مغولی در فرهنگ ایران حل و هضم می‎شود سبک تیموری ارزش و اعتبار می‎یابد (ص 94). اما به هر حال باید این واقعیت را در اینجا پذیرفت

که گرچه دور ایلخانی با مرگ آخرین پادشاه مقتدر این سلسله، ابوسعید، در 736ق/1335م پایان می‎یابد، ولی چون مرگ او «نه در فعالیت ساختمانی وقفه ایجاد کرد و نه در سبک معماری» (ویلبر، 105) ساختمانهای بقی سد 8ق/14م را نیز می‎توان جزو این دوره و سبک به شمار آورد. وجه تسمیه: پیرنیا به وجه تسمی این سبک تصریح نمی‎کند، ولی با توجه به این جمله‎ها می‎توان به ع

لت این نامگذاری پی برد: این سبک «با آمیزش و ترکیب و تلفیق معماری جنوب و سنتها و روشهایی که از روزگاران کهن، بومیِ آذربایجان شده بود» پدید امد و «به حق نام آذری گرفت» (پیرنیا، «سبک آذری»، 55)، اما وی روشن نمی‎سازد که این سبک کی و از سوی چه کسی و در کجا نام «آذری» گرفته و در کدام متن کهن یا نو به کار رفته است. البته توجه و اشاره به «معماری بومی آذربایجان» در نوشته‎های دیگر پژوهشگران بی‎سابقه نیست. پیش از پیرنیا، آندره گدار در گفت‎وگو از مقابر مراغه، که در نیم دوم قرن 6ق/12م (پیش از یورش مغول) ساخته شده‎اند تعب

یر «نوع ساختمانهای آذربایجان» و «معماری آذربایجان» را به کار برده است (ص 426). همچنین وی در گفت‎وگو از آرامگاه الجایتو (سلطان‎محمد خدابنده)، بنا‎ترین اثر معماری عصر ایلخانان، به «ابنی پیشین آذربایجان» و «معماری قدیمی آذربایجانی» عنایت داشته است (همو، 433).
خاستگاه: برخی از محققان چون عباس اقبال معتقدند روابط میان جهان اسلام و چین (مرکز حکومت خان مغول) که از روزگار هولاکو آغاز گردید، تأثیرات متقابلی در معماری جهان اسلام داشت، «یکی شکل گنبدهاست که در مقابر و مساجد کاملاً از معابد چینی و بودایی تقلید شده، دیگر رنگ آبی شفاف در کاشی‎کاری و پوشاندن خِارج گنبدها از کاشیهای کبود براق، تأثیر شکل یورتها در مقبر مشهور به دختر هولاکو واقع در مراغه از همه‎جا نمایان‎تر است» (اقبال، 564؛ قس: حسن، 30، 48؛ الالفی، 210؛ پرایس، 101؛ دیماند، 188). ارنست کونل نیز از سرازیر شدن سیل‎وار طرحهایی از شرق آسیا به ایران و کشورهای مجاور و تأثیر عنصر مغولی بر هنر ایران در روزگار ایلخانان سخن گفته است، ولی افزوده»: «ابداعات و تکامل گذشت آن، آن قدر نیرومند بود که در مقابل این خطر بتواند استقامت کند ; در بادی امر نوع برج در ابنی دور سلجوقی به همان شکل باقی ماند. مثلاً قبر دختران هلاکو در مراغه، درست همان سبکی را دارد که در مقابر نخجوان

رعایت گردید» (ص 94، 95). در برابر این نظرات، کارل دوری عقیده دارد که در معماری این دوره (ایلخانان) به‎طور کامل آنچه سلجوقیان به‎طور سنتی توسعه داده بودند، پذیرفته شد و «طرحهای مسجد و مدرسه سلجوقی تقریباً بدون تغییر چشمگیری اجرا می‎گردید ; آرامگاه مادر و دختر هولاکو در مراغه شبیه به معماری آل سلجوق است» (صص 171، 172؛). سخنان گُدار با صراحتی بیشتر نظر پژوهشگرانی چون اقبال را مردود می‎سازد. وی شیو «ساختمان گنبد فوقانی گنبدهای

دوپوسته» را که از آغاز دور مغول معمول گردید دنبال شیو ساختمانی دور ساسانیان معرفی می‎کند و می‎نویسد: این شیوه در دور سلجوقیان نیز گاه به کار رفته و همچنان تا دور مغول تداوم یافته است (ص 421). وی حتی آشکارا مقبر سلطان‎سنجر و بنای گنبددار سنگ بست و گنبد هارونیّه را، که هر سه در خراسان و از دور سلجوقی‎اند، به عنوان الگوهای گنبد سلطانیه و شنب غازان، دو اثر مهم معماری عصر ایلخانان (مغول، سبک آذری) معرفی می‎کند (ص 433؛ قس: مارسیه، 170-172). دونالد ویلبر، که دربار معماری اسلامی ایران در دور ایلخانان کتابی مستقل و جامع تألیف کرده است، آثار ساختمانی این دوره را مرحله‎ای از تاریخ پیوست معماری اسلامی

ایران می‎داند که اَشکال (فُرمهای) دوره‎های قبل و خصوصیات طرح و جزئیات آنها را منعکس می‎سازد (ص 33). به عقید وی «فرمهای معماریِ» بناهای تاریخی دور سلجوقی، میراثی از روزگار ساسانیان است و ویژگیهای معماری روزگار سلجوقیان و ویرانیهای هراس‎انگیز مغولان را پشت‎ سر نهاد و همچنان به جای ماند و از این راه خصوصیات اساسی گنبد و ایوان برای هم دوره‎های بعد تثبیت شد (ص 34). همچنین به نظر او، معماران دور ایلخانی هم نقشه‎ها و مصالح و روش

ساختمانی دور سلجوقی را اقتباس کردند (ص 35). به ویژه این سخن ویلبر نظر محققانی چون اقبال را دربار تأثیر شکل گنبدهای چینی بر گنبدهای دور مغول (ایلخانی، آذری) یکسره باطل می‎سازد: «گنبدهایی که در این دوره ساخته شده از لحاظ نسبت به سنت مستقیماً به دور ساسانیان ـ با واسط دور سلجوقی ـ می‎رسد» (ص 71). پیرنیا برای رد نظر اقبال و هم نظران او با ارائ شواهدی از اثار بازماند معماری به بررسی مسأله پرداخته است. وی اولاً بناهای رَبع رشیدی، شنب غازان و دارالشفای یزد را به ‎سان حلقه‎های مفقود سلسله بناهای مراغه تا گنبد سلطانیه می‎داند. و می‎نویسد: اگر این بناها به جای می‎ماند، سیر تحول و تکامل سبک رازی (معماری

سلجوقی) به آذری آسان‎تر قابل مطالعه بود. ثانیاً «گنبد مدرس ضیائی یزد را که به تصریح تاریخ یزد در سال 631ق./1226م. ساخته شده و نیز گنبد جبلی کرمان و هارونی طوس را برهانی قاطع بر بی‎پایگی این نظر می‎داند («سبک‎شناسی»، 45). هرچند اصل سخن پیرنیا درست می‎نماید و پیش از او دیگر پژوهشگران نیز آن را آشکارا طرح و تأیید کرده‎اند (کونل، 95؛ دوری، 171-172؛ ویلبر،34-35؛ گدار، 431، 433). ولی پای استدلال وی سست است، زیرا اولاً به خاک توده‎های به جای مانده از رَبع رشیدی، شنب غازان و دارالشفای یزد نمی‎توان استناد کرد، ثانیاً درست است که بنای مدرس ضیائیه بنابر تصریح تاریخ یزد در سال 631ق/1234م آغاز شده ولی ساختمان آن در سال 705ق/1305م (جعفری، 117) یا 750ق/1349م (کاتب، 136) به پایان رسیده است. به بیان

روشن‎تر باتوجه به تاریخ اتمام بنای مدرس ضیائیه و گنبد ان که عادتاً از آخرین اجزای ساخته شد یک بناست این اثر معماری متعلق به دور ایلخانی (مغول) است نه پیش از ان.
ویژگیها: کونل در گفت‎وگو از معماری سبک ایرانی ـ مغول مقابر را جدا از مساجد و مدارس و دیگر بناها بررسی کرده است. به نظر وی سبک مقابر برجی این دوره همان سبک دور سلجوقی است، ولی مقابر گنبددار با گسترش و عظمت بیشتری که می‎یابند دستخوش تحول می‎شوند و به ویژه تأکید بر جنب عمودی بنا و گنبد هلالی نوک‎دار که بر پای 8 ضلعی ساخته شده چشمگیر است (ص 95). وی سبک مساجد این دوره را نیز دنبال سبکی می‎داند که در دور سلجوقیان ابداع شد، با این تفاوت که طرح آنها در دور ایلخانی «با ایجاد 4 ایوان و یک نمازخان [شبستان] عظیم متصل

به آنها تکمیل گردید و گسترش بیشتری یافت» (ص 96). دوری، نخستین نشان ویژ معماری مغولی را در آرامگاهها نشان می‎دهد: «گنبد عظیم دولایه و محوطه‎ای کوچک برای مزار» (ص 172). به نظر ویلبر معماری اسلامی ایران در طی یک دور 300 ساله (از سلجوقی تا ایلخانی) سیری منظم و تکاملی داشته است. معماری سلجوقی را می‎توان شکل ابتدایی سبک ایلخانی دانست. «ظرافت عناصر ساختمانی» یکی از عمده‎ترین ویژگیهای معماری این دوره است: عناصر و جزئیات ساختمانی مشترک با دور سلجوقی در این سبک ظریف‎تر و آراسته‎تر و کالبد ساختمانها سبک‎تر و نازک‎تر شد. سبک شدن کالبد بناها امکان ساختن پنجره‎های بزرگ‎تر و ایجاد تجانس میان دیوارهای درونی و بیرونی را فراهم ساخت. نتیج طبیعی استفاد روزافزون از پنجره‎های بزرگ، روشن ش

دن داخل ساختمانها بود و این ویژگی در بناهای ایلخانی (آذری) درست نقط مقابل ساختمانهای تاریک دوره سلجوقی است (ص 35، 82، 84). دیگر ویژگی عمد این سبک تأکید بر ارتفاع بیشتر بناهاست. روشهایی که آگاهانه در ایجاد عمودیت بیشتر به کار گرفته شده، گرچه همه نسبت به دور پیش تازه نیست، ولی اگر با هم در نظر گرفته شود با فنون دور سلجوقی تفاوت دارد:
1 افزودن ارتفاع اطاقها و تالارها نسبت به اندازه‎های افقی آنها.
2 بلندتر و باریک‎تر ساختن ایوانها: از ویژگیهای این سبک ایوان بلند و باریک سردر است که یک جفت ستاره نیز در دو طرف آن، بلندی را بیشتر جلوه می‎دهد.


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله الگو سازي بر همکنش نور با نانو ذرات استوانه اي جفت شده با روش MMP در فایل ورد (word) دارای 4 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله الگو سازي بر همکنش نور با نانو ذرات استوانه اي جفت شده با روش MMP در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله الگو سازي بر همکنش نور با نانو ذرات استوانه اي جفت شده با روش MMP در فایل ورد (word) ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله الگو سازي بر همکنش نور با نانو ذرات استوانه اي جفت شده با روش MMP در فایل ورد (word) :

سال انتشار: 1387

محل انتشار: پانزدهمین کنفرانس اپتیک و فتونیک ایران

تعداد صفحات: 4

چکیده:

برهم کنش نوربا ذرات جفت شده وتشکیل پلاسمون سطحی را بررسی کرده و تاثیر پارامترهای گوناگون ازقبیل شعاع نانوذرات فاصله بین آنها وضریب گذردهی محیط اطراف را برروی طیف تشکیل شده را نشان می دهیم ازتکنیک محاسباتی چند قطبی چند گانه برای محاسبه سطح مقطع پراکندگی استفاده شده است نشان داده می شود تغییر پارامترهای مذکور برروی محل وپهنای هر قله تاثیر گذاراست .


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله روشهاي حفاظت بتن و آرماتور ها در مقابل املاح مضر درسازه هاي دريايي در فایل ورد (word) دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله روشهاي حفاظت بتن و آرماتور ها در مقابل املاح مضر درسازه هاي دريايي در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله روشهاي حفاظت بتن و آرماتور ها در مقابل املاح مضر درسازه هاي دريايي در فایل ورد (word) ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله روشهاي حفاظت بتن و آرماتور ها در مقابل املاح مضر درسازه هاي دريايي در فایل ورد (word) :

سال انتشار: 1377

محل انتشار: سومین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: 24

چکیده:

سازه هایساحلی در خاورمیانه تحت اثر فشارهای هیدرواستاتیکی، بارگذاری ضربه ای، افت ناشی از فرسایش و سیکلهای متعددی از تغییرات حدود نهایی دماهای مختلف قرار می گیرند. نتیجتا این سازه ها غالبا از بتن با مقاومت بالا و دارای فولادهایتقویتی و یا پیش تنیدگی سنگین خواهند بود. لذا محافظت فولاد مدفون در بتن از نقطه نظر دوام دارای اهمیت زیادی است. عملکرد بتن در محیط های دریایی و چگونگی مکانیزم خرابیهای بتن مبین این حقیقت است که نفوذپذیری بتن مهمترین عامل تعیین کننده دوام طولانی مدت آن می باشد. جهت حصول به اینهدف یعنی سخت بتن با مقاومت بالا و نفوذپذیری کم، مصالح جدید زیادی برای استفاده در بتن طی دهه های اخیر بوجود آمده اند که در این رابطه خصوصا انواع خاص سیمانهاف مواد افزودنی وپوزولانها از اهمیت ویزه ای برخوردار هستند. همچنین تکنولوژی ساخت بتن با ویژگیهای فوق مدتهاست مطرح بوده و در روشهای اجرایی و آئین نامه های فنی بیان شده اند. در اینارتباط تامین پوشش بتن کافی بر روی فولادهای تقویتی کابلهای پیش تنیدگی از عوامل مهم است.این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که پوشش زیاد باعث افزایش عرض ترک، در پوشش بتنی می شود، در حالی که مقدارخیلی کم آن هم نفوذ راحت تر آب نمک دار و خورنده را موجب میگردد. لذا با فرض ترک خوردن بتن مسلح در شرایط بهره برداری طی تغییرات حجمی معمول، طراحان به محدود ساختن عرض ترکها متمایل هستند. همچنین شواهد تاریحی از خرابی بتن در سازه های قدیمی نشان میدهد که مسائل بسیاری از نفوذ آب از طریق درزهای اجرایی و درزهای سرد بوجود امده اند. بعنوان یک عامل مهم دیگر تنشهای حرارتی در بیتن به علت حرارت هیدراتاسیون نیز باید بوسیله جلوگیری از ایجاد گرادیانهای حرارتی بالا که معمولا پس از 24 تا 48 ساعت از بتن ریزی بوجود می آیند، کاهش داده شوند. بنابراین برای احداث هر سازه جدید نه تنها انتخاب مصالح و نسبتهای آنها برای مخلوط بتنی که باعث تود محصولی با نفوذپذیری کم شود حائز اهمیت است، بلکه بایستی آب بندی سازه در طل عمر مفید آن در حد لازم تامین گردد. این مقاله به ملزومات ساخت بتن با دوام در محیط های دریایی پرداخته و توصیه های لازم را در زمینه مصالح تشکیل دهند، روشهای اجرایی و مقابله با ترک خوردگی های بعدی ارائه می نماید. ضمناچون در شرایط محیطی بسیار حاد علاوه برتمهیدات اتخاذ شده برای کاهش نفوذپذیری بتن نیاز به حفاظت بیشتر آرماتور در مقابل خوردگی نیز هستد. لذا مقاله حاضر به بحث پیرامون روشهای حفاظت آرماتور از جمله حفاظت کاتدی، استفاده ازممانعت کننده های شیمیایی، بکارگیری پوشش های آلی و غیرآلی و استفاده از آلیاژ های مقاوم به خوردکی برای آرماتورها نیز می پردازد.


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود بررسي مديريت استراتژيک منابع انساني و توانمندسازي با عملکرد کارکنان شعب موسسه مالي و اعتباري آرمان دراستان گلستان در فایل ورد (word) دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسي مديريت استراتژيک منابع انساني و توانمندسازي با عملکرد کارکنان شعب موسسه مالي و اعتباري آرمان دراستان گلستان در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود بررسي مديريت استراتژيک منابع انساني و توانمندسازي با عملکرد کارکنان شعب موسسه مالي و اعتباري آرمان دراستان گلستان در فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود بررسي مديريت استراتژيک منابع انساني و توانمندسازي با عملکرد کارکنان شعب موسسه مالي و اعتباري آرمان دراستان گلستان در فایل ورد (word) :


نام کنفرانس یا همایش : اولین کنفرانس ملی تصمیم گیری در علوم مهندسی و مدیریت

تعداد صفحات : 10

چکیده مقاله:

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی با توانمند سازی و عملکرد کارکنان شعب موسسه مالی و اعتباری آرمان در استان گلستان بود. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی همبستگی می باشد. حجم جامعه آماریتحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان موسسه مالی و اعتباری آرمان در استان گلستاناست به تعداد 400 نفر بود. نمونه آماری متناسب باتعداد افراد جامعه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 196 بود و روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. دادههای تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسش نامه های استاندارد می باشد. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از روشکرونباخ و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تأیید قرار گرفته اند. هم چنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزارspss استفاده شده است. نتایج نشان می دهد بین تمامی مؤلفه های مدیریت استراتژیک منابع انسانی باتوانمند سازی و عملکردکارکنان شعب موسسه مالی و اعتباری آرمان در استان گلستان رابطه معناداری وجود دارد


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقايسه عددي و آزمايشگاهي سازه اي پايه هاي بتني به کار رفته در خطوط توزيع برق در فایل ورد (word) دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقايسه عددي و آزمايشگاهي سازه اي پايه هاي بتني به کار رفته در خطوط توزيع برق در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقايسه عددي و آزمايشگاهي سازه اي پايه هاي بتني به کار رفته در خطوط توزيع برق در فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقايسه عددي و آزمايشگاهي سازه اي پايه هاي بتني به کار رفته در خطوط توزيع برق در فایل ورد (word) :


نام کنفرانس یا همایش : سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری

تعداد صفحات : 14

چکیده مقاله:

خطوط توزیع برق یکی از مراحل رسیدن برق از تولید کننده به مصرف کننده می باشد که در صورت رعایت شدن نکات طراحی در آنها،باعث پایداری شبکه برق می شود.این خطوط در نزدیکی و داخل شهرها به وفور یافت می شوند که جزییاز تصویر ذهنی ما انسان ها از شهر ها است.این خطوط غالبا از سیم ها،یراق آلات و پایه ها تشکیل شده است. بر روی پایه های غالبا بتنی اچ شکل ساخته شده که موضوع بررسی این مقاله می باشد، به صورت تصادفی آزمایشی تحت عنوان کشش پایه انجام می گیرد که در صورت رضایت بخش بودن این نتایج از سوی شرکت های توزیع برق،پایه ها مورد استفاده قرارمی گیرد.در این مقاله ضمن ارائه نتایج حاصل از آزمایش های انجام گرفته بر پایه های 12 متری با قدرت اسمی 044 کیلوگرم و 9 متری با قدرت اسمی 044 کیلوگرم ،با استفاده از مدل سازی و خروجی های برنامه ی اجزای محدود )آباکوس( به مقایسه و بررسی نتایج پرداخته می گردد.جهت مدل سازی صحیح پایه ها در نرم افزار،نیاز به معرفی خصوصیات پلاستیک بتن و خسارت بتن می باشد که در این مقاله از روش concrete damaged plasticity برای مدل سازی بتن استفاده شده است. نتایج نشان می دهد پایه ها مقاومت نهایی بیشتری را نسبت به مقاومت مطلوب نهایی از خود نشان می دهند


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله بررسي فرايند شکلدهي غلتکي با استفاده از شبيه سازي اجزاي محدود معيارهاي آسيب نرم و برشي در فایل ورد (word) دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بررسي فرايند شکلدهي غلتکي با استفاده از شبيه سازي اجزاي محدود معيارهاي آسيب نرم و برشي در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله بررسي فرايند شکلدهي غلتکي با استفاده از شبيه سازي اجزاي محدود معيارهاي آسيب نرم و برشي در فایل ورد (word) ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بررسي فرايند شکلدهي غلتکي با استفاده از شبيه سازي اجزاي محدود معيارهاي آسيب نرم و برشي در فایل ورد (word) :

سال انتشار: 1389

محل انتشار: همایش ملی آشنایی با فناوریهای روز در زمینه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: 6

چکیده:

شکل دهی غلتکی یکی از فرآیندهای تولید است که در آن نوار ورق با عبور پیوسته از بین مجموعه غلتکهای دوار به یک پروفیل با مقطع دلخواه شکل داده میشود. به دلیل تنشهای خاص و موضعی، این فرآیند با مشکلات خاصی مواجه است. تاکنون پژوهشهای زیادی به منظور شبیه سازی این فرآیند و پیش بینی مشکلات و محل وقوع آنها در روی ورق در حال فرم گیری انجام شده است. در این پژوهش شبیهسازی اجزای محدود فرآیند شکلدهی غلتکی با استفاده از دو معیار شروع آسیب نرم و برشی 1 مکانیک آسیب پیوسته بررسی میشود. مکانیک آسیب پیوسته علاوه بر اینکه مدل رفتاری کاملتری برای ماده ارایه می دهد، امکان پیشبینی زوال ماده و بروز ترک در ماده را نیز فراهم میکند. ابتدا بر اساس شبیه سازی فرآیند خمش سهنقطهای پارامترهای موثر کالیبره شدهاند و سپس در این شبیهسازی مورد استفاده قرار گرفتهاند. شبیهسازیها با استفاده از معیارهای آسیب در مقایسه با شبیهسازیهای معمول، سطوح تنش متفاوتی در محصول پیشبینی میکنند. همچنین نتایج نشاندهندهی میزان کمتر گشتاور شکلدهی مورد نیاز در غلتکهاست. همچنین برای پیشبینی شروع ترک در محصول، شبیهسازی- هایی با شعاع و زاویهی خم متفاوت انجام پذیرفت و سطوح آسیب در محصول بهدست آمد. نتایج نشان میدهد برای جلوگیری از بروز ترک در محصول برای زاویههای خم مورد نظر استفاده از شعاعهای خم مناسب نسبت به ضخامت ورق میتواند تعیین کننده باشد. بنابراین با استفاده از نتایج به- دست آمده میتوان حداقل شعاعهای خم را برای جلوگیری ازبروز ترک و از طرفی ایجاد تغییر شکلهای پلاستیک مناسب برای شکلدهی بهتر محصول انتخاب نمود. شبیهسازیها با استفاده از نرمافزار به روش اجزای محدود وبه کمک نرم افزارABAQUS انجام شدهاست.


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله بررسي اثرات تنش شوري روي جوانه زني و رشد گياهچه هاي برنج (Oryza sativa L) و علف هرز سوروف (Echinochloa crussدرgalli) در فایل ورد (word) دارای 4 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بررسي اثرات تنش شوري روي جوانه زني و رشد گياهچه هاي برنج (Oryza sativa L) و علف هرز سوروف (Echinochloa crussدرgalli) در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله بررسي اثرات تنش شوري روي جوانه زني و رشد گياهچه هاي برنج (Oryza sativa L) و علف هرز سوروف (Echinochloa crussدرgalli) در فایل ورد (word) ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بررسي اثرات تنش شوري روي جوانه زني و رشد گياهچه هاي برنج (Oryza sativa L) و علف هرز سوروف (Echinochloa crussدرgalli) در فایل ورد (word) :

سال انتشار: 1393
محل انتشار: سیزدهمین همایش علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران و سومین همایش علوم و تکنولوژی بذر ایران
تعداد صفحات: 4
چکیده:
مرحله جوانه زنی گیاهان یکی از مراحل مهم در طول دوره ی رشدی آن ها است که ممکن است تحت تاثیر تنش های محیطی، به ویژه تنش شوری و رقابت گیاه و علف هرز قرار گیرد، لذا به منظور مقایسه مقاومت به شوری سوروف و برنج در مرحله جوانه زنی و رشد اولیه گیاهچه، آزمایشی به صورت طرح کاملا تصادفی در آزمایشگاه زراعت دانشگاه گیلان انجام شد. عوامل مورد بررسی شامل تیمار های شوری در 9 سطح (0/2-، 0/4-، 0/6-، 0/8-، 1-، 1/2-، 1/4-، و 1/6- مگاپاسکال) و شاهد( آب مقطر) بودند. نتایج نشان دادند که در سطوح مختلف شوری در غلظت های (0/6-، 0/8- و 1-) رشد گیاهچه های برنج بالاتر از سوروف بوده و کمتر تحت تاثیر شوری قرار گرفتند ولی در غلظت های بالاتر از آن به شدت کاهش یافت، که ممکن است به علت سازگاری هر چه سریع تر سوروف به شرایط تنش باشد. درصد و سرعت جوانه زنی سوروف بالاتر از برنج بود که می تواند بدلیل استقرار اولیه زودتر و استفاده بهتر از منابع در دسترس سوروف باشد. به طور کلی در هر دو تنش شوری و خشکی با افزایش غلظت محلول ها، جوانه زنی و رشد گیاهچه های برنج و سوروف کاهش یافت.


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,