
دانلود مقاله مطالعه تاثير کشت بين رديف ذرت سينگل کراس 704 بالوبيا چشم بلبلي(Vigna sinensis برروي شاخصهاي فيزيولوژيکي رشدذرت در فایل ورد (word) دارای 4 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله مطالعه تاثير کشت بين رديف ذرت سينگل کراس 704 بالوبيا چشم بلبلي(Vigna sinensis برروي شاخصهاي فيزيولوژيکي رشدذرت در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله مطالعه تاثير کشت بين رديف ذرت سينگل کراس 704 بالوبيا چشم بلبلي(Vigna sinensis برروي شاخصهاي فيزيولوژيکي رشدذرت در فایل ورد (word) ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن دانلود مقاله مطالعه تاثير کشت بين رديف ذرت سينگل کراس 704 بالوبيا چشم بلبلي(Vigna sinensis برروي شاخصهاي فيزيولوژيکي رشدذرت در فایل ورد (word) :
سال انتشار: 1389
محل انتشار: یازدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات
تعداد صفحات: 4
چکیده:
به منظور بررسی شاخصهای فیزیولوژیکی رشددرذرت ازطریق تاثیر کشت بین ردیف برکنترل علفهای هرز درکشت زرت دانه ای ازمایشی درسال 1386 درمزرعه ازمایشی ایستگاه تحقیقات کشاورزی اهواز انجام شد این ازمایش بصورت طرح بلوکهای کامل تصادفی با 3 تکرار انجام شد که تیمارهای آن شامل کشت بین ردیف ذرت با لوبیا چشم بلبلی و کشت خالص ذرت بودند نتایج نشان داد که بین تیمارهای کشت بین ردیفی ذرت با لوبیا چشم بلبلی و کشت خالص ذرت ازنظر صفات مورد مطالعه شامل شاخص سطح برگ سرعت رشد محصول سرعت جذب خالص سرعت رشد نسبی نسبت سطح برگ نسبت وزن برگ و سطح ویژه برگ اختلاف معنی دار درسطح 1 درصد وجود داشت به عبارت دیگر کشت بین ردیف ذرت با لوبیا چشم بلبلی ازلحاظ شاخصهای رشدی برترازکشت خالص ذرت بود زیرا ازمنابع تولید شامل زمین آب و موادغذایی و تشعشع خورشید با کارایی بیشتری استفاده میشود و عوامل نامطلوب مثل بیماریها حشرات و علفهای هرز بهتر کنترل میگردند.

ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,

دانلود مقاله طراحي و شبيهسازي تقويتکننده کم نويز دو بانده با توان مصرفي پايين براي کاربردهاي شبکه هاي بيسيم محلي در فایل ورد (word) دارای 5 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله طراحي و شبيهسازي تقويتکننده کم نويز دو بانده با توان مصرفي پايين براي کاربردهاي شبکه هاي بيسيم محلي در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله طراحي و شبيهسازي تقويتکننده کم نويز دو بانده با توان مصرفي پايين براي کاربردهاي شبکه هاي بيسيم محلي در فایل ورد (word) ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن دانلود مقاله طراحي و شبيهسازي تقويتکننده کم نويز دو بانده با توان مصرفي پايين براي کاربردهاي شبکه هاي بيسيم محلي در فایل ورد (word) :
سال انتشار: 1392
محل انتشار: اولین همایش ملی برق و کامپیوتر جنوب ایران
تعداد صفحات: 5
چکیده:
در مقاله زیر طراحی و شبیهسازی تقویتکننده کم نویز) LNA ( با استفاده از ترانزیستورهای مکمل اکسید فلز- نیمههادی) CMOS ( با توان مصرفی پایین برای برنامههای کاربردی شبکه های بیسیم محلی ) WLAN 802.11 (ا رائه شده است. جهت تطبیق ورودی از سوئیچ خازنخارجی متصل به گره ورودی گیت – سورس ترانزیستور در 2 باند 4 . 2 و 2 . 1 گیگاهرتز استفاده شده است. در ساختارهای همزمان با استفاده ازفرکانس تشدید مدار تانک LC فرکانس مورد نظر انتخاب میشود درحالیکه در ساختار LNA پیشنهادی تنها با اضافه کردن یک سوئیچ خازنی به ساختار سورس دجنریت شده معمولی این انتخاب فرکانس انجام میشود. این کار باعث کاهش فضای اشغالشده در مدار نسبت به دیگر ساختارها دارد. علاوه بر این، استفاده از تکنیک سوئیچ ترانزیستوری باعث کاهش میزان توان مصرفی در مقایسه با دیگر ساختارهادارد LNA . پیشنهادی دارای منبع تغذیه 1 ولتی و جریان 4 . 2 میلیآمپری است. مدار دارای پارامترهای پراکندگی S11 و S22 – کمتر از 11 دسیبل در هر دو باند بسامد و دارای عدد نویز 4 . 2 و 2 . 1 دسیبل به ترتیب در فرکانس 4 . 2 و 2 . 1 گیگاهرتز است. بهره توان بزرگتر از 22 دسیبل است.

ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,

دانلود مقاله نماز و سيرالي الله در فایل ورد (word) دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله نماز و سيرالي الله در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود مقاله نماز و سيرالي الله در فایل ورد (word)
چکیده:
مقدمه:
نماز و سیرالیالله
نماز چند حد دارد؟
مناسک سالک الی الله و ولی کامل
مراتب مقامات اهل سلوک
طمأنینه:
نشاط و روحیه خوب
تفهیم
حضور قلب:
نتیجه:
منابع:
بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود مقاله نماز و سيرالي الله در فایل ورد (word)
قرآن
نهجالبلاغه، محمد دشتی
آداب صلواه، امام خمینی (ره)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ و نشر عروج، چاپ
سرّ الصلوه، امام خمینی (ره)
مقدمه
الصلوه الصلوه و هو عمود الدینکم
نماز یکی از عبادتهایی است که عرض و بدیلی بجای آن نیست و در هیچ شرایطی از انسان ساقط نمیشود و جزء واجباتی است که اگر بخاطر غفلت یا بیماری از انسان فوت شد باید قضای آن خوانده شود. خداوند متعال در قرآنکریم می فرماید: اقم الصلوه لذکری. نماز را به یاد من بپادار. خداوند در این آیه امر به نماز فرموده، یعنی نماز است که عبودیت بنده را اثبات میکند. نماز فریضهای است که سالک با آن میتواند خود را در درگاه خدای تبارک و تعالی منزلتی جای دهد و همین امر است که او را مقام رفیع عنایت می کند. لذا انسان باید حبّ دنیا که منشأ همه خطاهاست را نداشته باشد و نماز را آن طور که شایسته است بجای آورد.اگرانسان نمازش را با خلوص نیّت و خالی از هر گونه کبر و غرور و با خشوع کامل انجام دهد سیرالیالله میسّر می شود. در نمازی که سیر بخواهد واقع شود باید با حضور قلب و با طمأنینه باشد. اگر مصداق آیه کریمه: فویل للمصلّین. الذین هم عن صلواتهم ساهون باشد و لو به اندازه عبادت شیطان هم باشد اثری ندارد. در این مقاله بر آن هستیم تا از یک نگاه کلّی نماز و سیرالیالله را بررسی کنیم
نماز و سیرالیالله
امام علی(ع): نماز موجب نزدیکی هر پارسایی به خدا است. (نهجالبلاغه، حکمت136) رهآورد نماز، خطبه
مردم! خواندن و اقامه نماز را بر عهده بگیرید و آن را حفظ کنید، زیاد نماز بخوانید، و با نماز خود را به خدا نزدیک کنید «نماز دستوری است که در وقتهای خاص بر مؤمنان واجب گردیده است[1]»
آیا به پاسخ دوزخیان گوش فرا نمیدهید آن هنگام که از آنها پرسیدند: چه چیز شما را به دوزخ کشانده است؟ گفتند: «ما از نمازگزاران نبودیم[2]» همانا نماز گناهان را چونان برگهای پائیزی فرو میریزد. و غل و زنجیر گناهان را از گردن میگشاید. پیامبر اسلام (ص) نماز را به چشمه آب گرمی که در برای مردی جریان داشته باشد تشبیه کرد اگر روزی پنج بار خود را در آن شستشو دهد، هرگز چرک و آلودگی در بدن او نماند
همانا کسانی از مؤمنان حق نماز را نشناختند که زیور دنیا از نماز بازشان ندارد و روشنایی چشمشان یعنی اموال و فرزندان مانع نمازشان نشود. خدای سبحان میفرماید: مردانی هستند که تجارت و خرید و فروش آنان را از یاد خدا و بر پا داشتن نماز و پرداخت زکات باز
نمیدارد[3]. رسول خدا پس از بشارت به بهشت خود را در نماز خواندن به زحمت میانداخت زیرا خداوند به او فرمود: خانواده خویش را به نماز فرمان ده و به انجام آن شکیبا باش[4]. پس پیامبر (ص) خانواده خود را به نماز فرمان میداد و خود نیز در انجام آن شکیبا بود. (نهجالبلاغه، خطبه 199)
عبادت بر سه گونه است
امام صادق (ع) فرمود، پرستش بر سه گونه است
گروهی خدای عزوجل را پرستیدند چون از او میترسیدند این چنین پرستش در خور بردهگان است که از بیم شکنجه صاحب شان فرمان او را میبرند و گروهی خدای تبارک و تعالی را میپرستیدند چون از او پاداش میخواستند اینگونه عبادت لایق مزدوران است که بخاطر چشم داشت به مزدکار انجام میدهند و گروهی خدای عزوجل را عبادت میکنند بخاطر محبتی که به او داشتند و این عبادت آزادگان است و بهترین عبادت همین است[5]
آنچه که بنظر میرسد اگر انسان بخواهد سیر الیالله را طی کند و عبادت خدا را آنچنان که لایق اوست انجام دهد آن عبادتی است که خدا را بخاطر خداوند خداوندهاش پرستش کند نه بخاطر ترس یا چشم داشت به اجر و پاداش. لذا انسان باید در همه حال که عبادت میکند بخاطر عزّ ربوبیّت عبادت کند تا بتواند سیرالیالله کند. از پیامبراکرم (ص) روایت شده است که همانا 2 نفر از امت من میایستد به نماز، و رکوع و سجود شان یکی است و حال آنکه مابین نماز آنها مثل مابین زمین و آسمان است
از امام علی (ع) روایت شده است که: خوشا بحال آنکس که خالص کند برای خدا عبادت و دعا را و مشغول نشود قلب او به آنچه که میبیند چشم او و نسیان نکند ذکر خدا را به آنچه که گوشش میشنود و محزون نشود به آنچه که به غیر او عطا شود. (سرّ، امام خمینی، ص25)
با دقت در این روایات در مییابیم که نماز ظاهری دارد و باطنی. اما آنچه که مورد نظر است عبادتی که تأثیر گزار است و میتواند انسان را به مقامات عالیه برساند آن است که انسان با تمام وجود نماز را بخواند. آنطور که تمام حواس مشغول به عبادت خدا باشد و اگر این میسّر نشد سیرالیالله واقع شده است. و نماز اثر خود را گذاشته است
حدود نماز
نماز چند حد دارد؟
در کتاب فلاح السائل از ابنطاوس این روایت نقل شده است که فردی به نام رزام که آزاد شده خالدبنعبدالله بود و از افراد پر شقاوت بشمار میرفت در حضور ابنجعفر منصور از امام جعفر صادق (ع) پرسید که حدود نماز چیست؟
آن حضرت فرمود» نماز را چهار هزار حد است که تو یکی از آن حدود را نتوانی بطور کامل انجام دهی
مناسک سالک الی الله و ولی کامل
روشن و واضح است که انسان سالک تا در سیرالیالله و سلوک الی جانب الله است نماز و دیگر مناسکاش فرق دارد با ولی کاملی که سیر را به آخر رسانده و به آخرین حد عروج کمالی و معراج روحی معنوی رسیده و قدم به محفل انس قاب قوسین نهاده زیرا سالک مادامیکه در سلوک و سیرالیالله است نمازش براق عروج و زخرف وصول است. (همان، ص29)
مراتب مقامات اهل سلوک
[1] – نساء آیه
[2] – مدثر آیه
[3] – نور آیه
[4] – طه آیه
[5] – سرّ الصلوه، امام خمینی

ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,

دانلود تأثير تجارت الکترونيک و فناوري اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادي کشورهاي درحالتوسعه اسلامي در فایل ورد (word) دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود تأثير تجارت الکترونيک و فناوري اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادي کشورهاي درحالتوسعه اسلامي در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تأثير تجارت الکترونيک و فناوري اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادي کشورهاي درحالتوسعه اسلامي در فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن دانلود تأثير تجارت الکترونيک و فناوري اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادي کشورهاي درحالتوسعه اسلامي در فایل ورد (word) :
نام کنفرانس یا همایش : کنفرانس بین المللی دست آوردهای نوین پژوهشی مدیریت حسابداری اقتصاد
تعداد صفحات : 19
چکیده مقاله:
پیشرفت فناوری اطلاعات و بهتبع آن تجارت الکترونیک در دههی اخیر، افقهای جدیدی برای کسبوکار و تجارت در کشورهای مختلف بازکرده است. در باب آثار تعاملی فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الکترونیک بر رشداقتصادی بحثهای زیادی مطرحشده است که در سالهای اخیر دیدگاه اقتصاددانان را به خود جلب نموده است و اکثریت به رابطه معناداری بین گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الکترونیک با رشد اقتصادی معتقدند. در این مقاله بهبررسی اثر تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی رشد اقتصادی با استفاده از روش دادههای تابلوی (panel data) در بازه زمانی 0222 تا 0213 در گروهی از کشورهای اسلامی درحالتوسعه پرداخته و جزئیات طرحشدهدر این مطالعه را آزمون میکند. نتایج مطالعات انجامشده بیانگر آن است که تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات وارتباطات از عوامل اثرگذار بر رشد اقتصادی میباشد، بهگونهای که تمامی متغیرهای موجود دارای اثر معنادار، مثبت و مستقیم بر رشد اقتصادی هستند

ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
دانلود پاورپوينت تجربه مديريتي در فایل ورد (word) دارای 23 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت دانلود پاورپوينت تجربه مديريتي در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
لطفا به نکات زیر در هنگام خرید
دانلوددانلود پاورپوينت تجربه مديريتي در فایل ورد (word)
توجه فرمایید.1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه
دانلوددانلود پاورپوينت تجربه مديريتي در فایل ورد (word)
قرار داده شده است2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید
3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد
4-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است
بخشی از متن دانلود پاورپوينت تجربه مديريتي در فایل ورد (word) :
اسلاید 1 :
مقدمه:
ارتباط نزدیكی بین تجربه و دانایی وجود دارد. تجربه را می توان به عنوان پالایشگر دانایی در نظر گرفت. نه تنها انواع خاصی از دانایی می تواند. به تجربه تبدیل شوند،بلكه تجربه می تواند معیاری برای تبدیل داده ها به دانایی محسوب شود.
اسلاید 2 :
چكیده:
تجربه مدیریتی:
مفهوم تجربه:دانش عملی
یعنی »» تصمیم،چالش،فرصت یا خواه به عنوان عامل وخواه به عنوان ناضر
شامل:
1 – تجارب مدیریتی: در واقع وصفی از یك موقعیت مدیریتی است. كه شامل هدف،شكل،منابع اطلاتی است
2- تجربه از نظر منشاء كسب آگاهی
الف: تجربه خارجی(حسی)
ب: تجربه درونی
اسلاید 3 :
تجربه مدیریتی:
هر کدام از ما بارها و بارها این جمله را شنیدهایم که «تجربه، بزرگترین معلم زندگی انسانهاست»؛ اما به راستی هر یک از ما چه قدر زمان در اختیار داریم تا بتوانیم هر چیزی را تجربه کنیم، این در حالیست که بسیاری افراد همان راهی را که ما مدنظر داریم طی کنیم را پشت سر گذاشتهاند و با کسب تجربه از مسیر طی شده آنان، حداقل میتوانیم ابعاد نوتری از همان مسیر را بگشاییم.
اسلاید 4 :
مفهموم تجربه:
1-تجربه مدیریتی توصیفی است از یک موقعیت واقعی شامل یک تصمیم، چالش، فرصت، مساله و یا یک موضوع خاص که فرد یا افرادی در یک سازمان با آنها مواجه هستند
2-. تجربه واقعی ای است كه شخصی از سر میگذراند (خواه به عنوان عامل و خواه به عنوان ناظر) و نسبت به آن آگاه و مطلع است.(1)
3- «نورمن، ال.گیسلر» تجربه را چنین تعریف كرده است: از تجربه وقوف یا آگاهی را میفهمیم كه افراد واجد هستند، تجربه آگاهی از یك موضوع است ولی ضرورتاً یك آگاهی فطری صرف نیست.(2)
اسلاید 5 :
تجارب مدیریتی:
تجارب مدیریتی در واقع توصیفی از یک موقعیت مدیریتی است که افراد در آن موقعیت درگیر یک موضوع پیچیده و خاص هستند و مجبورند بر سر دو راهی تصمیم بگیرند. این طبقه بندیها بر حسب هدف، شکل یا منابع اطلاعاتی هستند.
• بر حسب هدف، تجارب مبتنی بر تصمیم در مقابل تجارب توصیفی قرار دارند.
• بر حسب شکل، تجارب تبیینی در برابر تجارب اکتشافی جای می گیرند.
• و بر اساس منابع اطلاعاتی، تجارب تحقیقی در مقابل تجارب عمومی طبقه بندی می گردند.
اسلاید 6 :
عموما مدیران میانی و مدیران ارشد سازمانها، مخاطبان اصلی متون تجارب مدیریتی هستند که این متون معمولا شامل متن و تصویر و جداول و نقل قولها تهیه می شوند. مخاطبان ثانویه این تجارب، متخصصین و کارشناسان موضوع مربوطه هستند. البته در همین جا باید تاکید نمود، همانطور که مستند سازی تجارب موفق مدیریتی بسیار با اهمیت است، تجربیات ناموفق نیز ارزش مستند سازی دارند. چرا که حداقل با بیان شکستها مخاطبان را از قرار گرفتن در راههایی که نتیجه لازم را به دنبال نخواهد داشت باز می دارد. بنابراین تجارب مورد نظر ما تجاربی هستند که جنبه های مختلف یک مساله یا موضوع مدیریتی را توضیح داده و تنها به توصیف موقعیت مساله اکتفا نمیکنند. این تجارب می بایست شامل راه حلها و نتیجه حاصل از آن نیز باشند. از این رو، خوانندگان با مطالعه یک تجربه مستند شده، در می یابند که چگونه و چرا این تجربه موفق یا نا موفق بوده است و می توانند از آموزه های آن برای موقعیتهای واقعی خود بهره بگیرند.
در فرایند مدیریت هرچه اطلاعات دقیقتر و مستندتری در زمینه یك تصمیم یا رویداد موجود باشد، تحلیل فرایند اتخاذ تصمیم، نقاط ضعف فرایند و نیز رویدادهای تابع آن آسانتر خواهد بود. همچنین هر چه مستندات موجود دقیقتر و روشنتر ثبت شده باشد، دانش ارزندهتر و كاربردیتری را میتوان به نسلهای بعدی منتقل كرد.
اسلاید 7 :
به طور كلی میتوان تجربه را از جهت مبدأ كسب آگاهی به دو قسم ذیل تقسیم كرد:
1 تجربه خارجی( حسی) : مقصود آگاهیهایی است كه انسان به وسیله حواس مادی از عالم خارج كه در اینجا به معنای عالم ماده است به دست میآورد.
2 تجربه درونی: مراد معلوماتی است كه انسان به وسیله مشاهده درونی و تفكر درباره حالات درونی و وجدانی خود به دست میآورد.(1)
اسلاید 8 :
ویژگیهای یک تجربه خوب تدوین شده:
برای تجربه ای که به خوبی تدوین شده باشد و بتواند برای مخاطب جذابیت و باز آموزی لازم را داشته باشد، ویژگیهای زیادی را می توان بیان نمود. در ذیل، فهرست وار به ذکر برخی از این ویژگیها می پردازیم:
1- مشخص بودن هدف: یک تجربه مستند شده خوب باید از ابتدا هدف را بصورت روشن بیان دارد.
2- بالا بودن فرصتهای یادگیری از آن
3-داشتن قدرت انعطاف: یعنی باید برای خوانندگان در سطوح مختلف مناسب باشد.
4- داشتن ساختار مناسب: موجز و روشن.
5- حالتی واقعی دارد: استفاده از نقل قولها، جداول، نمودارها و عدد و رقم.
6-.شامل هنجارها، دیدگاهها و قضاوتهای شخصی افراد درگیر در تجربه است.
7- قضاوت ذهنی در متن تجربه وجود ندارد: ” مدیر در این موقعیت تصمیمی خردمندانه گرفت!!”
اسلاید 9 :
بایدها و نبایدها در تدوین تجربه:
در تدوین یک تجربه چند باید ونباید را ذکر می کنیم. بایدهایی که ما را در ارائه بهتر تجربه یاری می دهد و نبایدهایی که ما را از اهدافمان دور می کند.
1- باید دانست که همه اطلاعات ذکر شده در تجربه ارتباط مستقیم با مسئله ندارند و بخشی از اطلاعات، زمینهای هستند.
2- تجربه می بایست مسیری روشن، منسجم و منطقی را طی نماید.
3- می باید به تفاوت بین واقعیت و تفسیر واقعیت اهمیت داد.
4- می بایست از منابع دست اول اطلاعاتی استفاده نمود.
5- باید وقت کافی برای جمع آوری اطلاعات درست اختصاص داد.
6- باید در صورت نیاز، دانش تئوریک را گسترش داد.
اسلاید 10 :
و اما نبایدها که کنترل آنها در موفقیت تجربه تدوین شده اهمیت زیادی دارد:
1-نباید انتظار داشت یک تجربه فقط در چارچوب یک زمینه علمی مدیریتی باشد یا بتوان آن را به خوبی در قالب یک تئوری یا مفهوم توضیح داد. واقعیت چند بعدی و پیچیده است.
2- نمی بایست در تعریف مسئله یا موضوع تجربه عجله کرد.
3- نباید خیلی زود نتیجه گیری کرد.

ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,

دانلود بررسي رابطه بين توانمند کارکنان و تعلق سازماني و نقش شخصيت به عنوان متغيير تعديل کننده در فایل ورد (word) دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود بررسي رابطه بين توانمند کارکنان و تعلق سازماني و نقش شخصيت به عنوان متغيير تعديل کننده در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود بررسي رابطه بين توانمند کارکنان و تعلق سازماني و نقش شخصيت به عنوان متغيير تعديل کننده در فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن دانلود بررسي رابطه بين توانمند کارکنان و تعلق سازماني و نقش شخصيت به عنوان متغيير تعديل کننده در فایل ورد (word) :
نام کنفرانس یا همایش : اولین کنفرانس بین المللی علوم انسانی با رویکرد بومی - اسلامی و با تاکید بر پژوهش های نوین
تعداد صفحات : 16
چکیده مقاله:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین توانمندی کارکنان و تعلق سازمانی و نقش شخصیت به عنوان متغیر تعدیل کننده در بین کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان اصفهان انجام گردید. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان اصفهان در سال 94 متشکل از 1071 نفر بود. روش نمونه گیری تصادفی و با فرمول کوکران به تعداد 282 نفر رسید.برای جمع اوری داده ها از پرسشنامه تغلق سازمانی بر اساس پرسشنامه استاندارد گراس و منولا و لادهال و کنجر و میبروالن و کالپییر،، جی اس و شه و وی استفاده شد که روایی صوری پرسش نامه از طریق تعدادی از پاسخ گویان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و پرسش نامه تعلق سازمانی، در اختیار متخصصین موضعی قرار گرفت و روایی محتوای آن تأیید شد. پایایی پرسشنامه از طریق الفای کرونباخ محاسبه شد. که به این ترتیب برای پرسش نامه توانمندسازی 0/836 پرسش نامه تعلق سازمانی 0//871 و پرسش نامه شخصیت 0/852 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری رگرسیون چند متغیره ، ازمون همبستگی پیرسون ازمون t تک نمونه ای ، تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که توانمندی در سطح معنی داری 5% بر تعلق سازمانی تأثیر معنی داری دارد. ولی متغیر شخصیت تأثیری بر متغیر تعلق سازمانی ندارد. همچنین اثر متقابل متغیر شخصیت (کانون کنترل درونی و بیرونی) نقش تعدیل کننده در رابطه بین توانمندی و تعلق سازمانی نداشت. با این وجود تأثیر توانمندی بر تعلق سازمانی در دو دسته افراد با کانون کنترل بیرونی و افراد با کانون کنترل درونی متفاوت است. سطح تعلق سازمانی کارکنان در سازمان آموزش و پرورش نواحی شهر اصفهان و اداره کل شهرستان اصفهان بالاتر از میانگین است. سطح توانمندی کارکنان و سازمان آموزش و پرورش نواحی شهر اصفهان و اداره کل شهرستان اصفهان بالاتر از میانگین است.

ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,

دانلود مقاله ارائه معادله رفتاري کارگرم براي فولاد زنگ نزن 304 در فایل ورد (word) دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله ارائه معادله رفتاري کارگرم براي فولاد زنگ نزن 304 در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله ارائه معادله رفتاري کارگرم براي فولاد زنگ نزن 304 در فایل ورد (word) ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن دانلود مقاله ارائه معادله رفتاري کارگرم براي فولاد زنگ نزن 304 در فایل ورد (word) :
سال انتشار: 1389
محل انتشار: چهارمین همایش مشترک انجمن مهندسین متالورژی و جامعه علمی ریخته گری ایران
تعداد صفحات: 6
چکیده:
هدف در این پژوهش بیان رابطه بین متغیرهای تغییر شکل گرم مثل تنش، کرنش، نرخ کرنش و اندازه دانه و یا به عبارتی بدست آوردن معادله رفتاری کارگرم برای فولاد است تا بتوان به کمک آن خواص مکانیکی و ریز ساختار آن را بعد از شکل گروهی پیش بینی کرد. با استفاده از اصولی مثل استقلال از مرجع مختصات ، محدودیت هایی بر روی معادله رفتاری اعمال می شود. بر این اساس و با استفاده از نظریه پایاها (invariant theory)، معادله رفتاری به شکل چند جمله ای برای پیش بینی خواص مکانیکی و ریز ساختار پیشنهاد می شود. برای بررسی صحت این معادله از داده های موجود بر روی فولاد زنگ نزن 304 استفاده شده است. این ماده کاربردهای بسیاری در صنعت دارد و علاوه بر آن به دلیل پایین بودن انرژی نقص چیده شدن، تبلور مجدد دینامیک تحت شرایط بحرانی تغییر شکل در آن دیده می شود.

ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,

دانلود بررسي و مقايسه نحوه گذران اوقات فراغت در بين نوجوانان عادي و تيزهوش در فایل ورد (word) دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود بررسي و مقايسه نحوه گذران اوقات فراغت در بين نوجوانان عادي و تيزهوش در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود بررسي و مقايسه نحوه گذران اوقات فراغت در بين نوجوانان عادي و تيزهوش در فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن دانلود بررسي و مقايسه نحوه گذران اوقات فراغت در بين نوجوانان عادي و تيزهوش در فایل ورد (word) :
نام کنفرانس یا همایش : کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی
تعداد صفحات : 12
چکیده مقاله:
هدف تحقیق حاضر دانلود بررسي و مقايسه نحوه گذران اوقات فراغت در بين نوجوانان عادي و تيزهوش در فایل ورد (word) است. جامعه تحقیق شامل کلیه دانشآموزان عادی و تیزهوش مقطع سوم دبیرستان در شهرستان اراک میباشد . تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی – زمینه یابی است. ازجامعه فوق نمونه ای به حجم 200 نفر ، 100 نفر از بین دانش اموزان عادی و 100 نفر از بین دانش آموزان تیز هوش با تاکید بر روشنمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفادهگردیده که کلیه شاخص های مربوطه برای نحوه گذران اوقات فراغت را در بر میگیرد. نتایج بدست آمده با تاکید بر مدل اماری مجذور خینشان داد که نحوه گذران اوقات فراغت در بین نوجوانان عادی و تیزهوش در شاخص های ساعات وقت آزاد، مطالعه کتب غبر درسی،گذراندن اوقات با دبدار اقوام، تماشای برنامه تلوبزبون، گوش کردن به رادیو، استفاده از رایانه در سطح الفای P>0/01 و در شاخص پرداختن به کارهای هنری در سطح آلفای P>0/01 تفاوت معناداری وجود دارد.

ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,

دانلود بررسي طراحي معماري مرکز موسيقي ايراني با رويکرد معماري ايراني در فایل ورد (word) دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود بررسي طراحي معماري مرکز موسيقي ايراني با رويکرد معماري ايراني در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود بررسي طراحي معماري مرکز موسيقي ايراني با رويکرد معماري ايراني در فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن دانلود بررسي طراحي معماري مرکز موسيقي ايراني با رويکرد معماري ايراني در فایل ورد (word) :
نام کنفرانس یا همایش : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی
تعداد صفحات : 10
چکیده مقاله:
معماری و موسیقی اصیل، تخصصی و جدی، جای خویش را به هنرهای فانتزی و تجاری بخشیده اند، در این ورطه از زمان نیاز به یک تحول و دوباره نگری به این عرصه های هنری به شدت احساس میگردد تا بتوان نه تنها هنرهای اصیل و ارزشمندگذشتگان را احیاء نمود، بلکه فضایی برای رشد و پرورش استعدادهای نهفته ایجاد کرد. در این باب تاکنون به بیان تئوریک و مبانی نظری مربوط به معماری ایراتی و موسیقی ایرانی پرداخته اند و شیوه های عملی به کارگیری معماری ایرانی در فضاهای معماری بیان نشده است و نیازمند پرداختن به این مسئله می باشد. این پژوهش، که به بررسی و توصیف بنیادی و همه جانبه در خصوص مجتمع آموزش موسیقی ایرانی با رویکرد معماری ایرانی می پردازد، از نوع توصیفی تحلیلی و همچنین با - توجه به هدف پژوهش از نوع کاربردی محسوب می شود. به دلیل گستردگی طرح مراحل مختلف ابزارهای متفاوتی استفادهخواهد شد، روش تجزیه وتحلیل اطلاعات دراین پژوهش مراجعه استانداردها ومعیارهای متداول طراحی معماری بوده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که موسیقی را با اصطلاحاتی چون ملودی، هارمونی و ریتم توصیف می کنند ترکیبات موسیقایی با تأکید بر هر یک از این سه عنصر به وجود می آیند. از این میان ریتم و هارمونی به عنوان دو عنصر اصلی مشترکما بین موسیقی و معماری محسوب می شوند؛ ریتم مهم ترین نقطه مشترک بین موسیقی و معماری است. تکرار پی در پی یک حرکت پایار در زمان مشخص را در موسیقی که می توان به خوبی در معماری به کار گرفت، هارمونی ویژگی دیگری است که وجه اشتراک موسیقی و معماری محسوب می شود. در معماری شاید بتوان در بخش مربوط به اکوستیک بنا از این عاملخاص بهره گرفت اینها همان مواردی بود که به کمک آنها با استفاده از تناسبات می توان به هارمونی دست یافت.

ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,

دانلود مقاله کاربرد رياضي در کامپيوتر در فایل ورد (word) دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله کاربرد رياضي در کامپيوتر در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله کاربرد رياضي در کامپيوتر در فایل ورد (word) ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن دانلود مقاله کاربرد رياضي در کامپيوتر در فایل ورد (word) :
کاربرد ریاضی در کامپیوتر
در ریاضیات معاصر ایران به خصوص در 40 سال اخیر تلاش های ارزنده ای برای توسعه تشکل ها و انجمن ها ی ریاضی و انتشار مجلات و کتب ارزشمند صورت گرفته است .
با گسترش دامنه ی ارتباطاط و رشد فناوری و تولید رسانه های جدید و در راس آن اینترنت دامنه ی نیاز ها و حوزه ی فعالیت تشکل ها محتاج باز نگری و باز تولید فر آورده هایی مناسب است .
گسترش و تنوع عمومی کردن و دسترسی به اطلاعات ، هویت بخشی به افراد ، انتقال ساده و سریع اطلاعات ، دو سویه بودن رسانه وایجاد حق انتخاب همگی از پیام های این رسانه ی نو پا یعنی اینترنت است .
گر چه نزدیک به 20 سال از عمر اینترنت در جهان می گذرد ، ولی سابقه ی استفاده از آن در کشور ما کوتاه است و از آن کوتاه تر پدیده ی تولید صفحات شخصی یا همان وبلاگ نویسی است . این نوشتار ورودی است به پدیده ی نوپا و رو به گسترش وبلاگ نویسی با تاکید ویژه ای بر وبلاگ نویسی .
وبلاگ چیست؟
لابد نشر و آن هم نشر الکترونیک و بلاخص نشر الکترونیک ریاضی را تاکنون بار ها شنیده اید . کلمه ای که ظاهر دهان پر کنی دارد و گاهی چالش بر انگیزو تا حدی غیر جذاب است .
علم ریاضی قانون مند کردن تجربیات طبیعی است که در کیاهان و بقیه مخلوقات مشاهده می کنیم . علوم ریاضیات این تجربیات را دسته بندی و قانون مند کرده و همچنین توسعه می دهد .
ریاضیات بر خلاف تصور بعضی از افراد یک سری فرمول و قوائد نیست که همیشه و در همه جا بتوان از آن استفاده کرد بلکه ریاضیات درست فهمیدن صورت مسأله و درست فکر کردن برای رسیدن به جواب است و برای به دست آوردن این توانایی دانشجو باید صبر و پشتکار لازم را داشته باشد .
از کاربرد های کامپیوتر در ریاضیات که کمتر کسی از آن بی خبر است استفاده از نرم افزار های ماشین حساب های چند منظوره علمی متنوع و همه فن حریف می باشد .
یک نوع ماشین حساب همراه windows بوده و نیز می توان ماشین حساب های علمی که دارای امکانات زیادی نسبت به ماشین حساب همراه windows هستند را از سایت زیر Download نمود :
www.calculator.org Site :
سایت دیگری نیز وجود دارد :
Site :www. Download.com
رمز گشایی ، علم و هنر استفاده از ریاضیات در ایمن سازی اطلاعات
رمز نگاری علم کد ها و رمز هاست . در اینترنت ریاضیات مهم ترین وسیله برای حفظ پیغام ها و مبادلات مالی است . ریاضیات ابزار اصلی فشرده سازی اطلاعات ، کد گذاری و تصحیح خطا در انتخاب فایل های بزرگ است . ریاضیات مبنای بانک های اطلاعاتی برای مدیریت آدرس های الکترونیکی و جست و جو در وب و وسیله ی مسیر یابی پیغام ها و مدیریت شبکه هاست . اصولاً ریاضیات از جمله موارد پایه در یک سیستم رمز نگاری کد یا رمز اطلاق می گردد . در حالت کلی از واژه ی رمز نگاری تحت عنوان تغییر پیام ( غالباً ساده و متنی ) به متن رمزی یا کد دار یاد می شود و تنها کسی که به اصول رمز گشایی متون کد دار می تواند واقف باشد قادر به خواندن پیام های کد دار می باشد .
رمز نگاری استفاده از الگوریتم های مختلف ریاضی برای تبدیل اطلاعات به قالبی است که توسط سایرین قابل فهم نباشد . برای مثال : هنگامی که شما ایمیلی را روی اینترنت ارسال می کنید متن آن به راحتی توسط هر کسی که سر راه قرار گیرد قابل دیدن و خواندن است . اما اگر یک ایمیل رمز نگاری شود محتوای آن توسط کسانی که الگوریتم و کلید رمز را ندانند قابل ههم نیست .
رمز نگاری دو جزء اصلی دارد : یک الگوریتم و یک کلید . الگوریتم یک مبدل یا یک فرمول ریاضی است . کلید یک رشته از ارقام دو دویی [ صفر و یک ] است که به خودی خود بی معنی است .
سیستم های رمز نگاری سنتی « سیستم معیار رمز نگاری داده ها مانند یک صندوق پستی عمل می کنند که تنها دو کلید دارد و این دو کلید در دست گیرنده و فرستنده است . مشکلاتی که در این مورد وجود دارد عبارتند از انتقال این کلید ها به هر دو نفر جدید که با هم ارتباط برقرار می کنند . مدیریت مجموعه ی بزرگی از کلید ها برای کسی که با اشخاص زیادی مرتبط است . سیستم های کلید عمومی به صندوق های پستی باز تشبیه شده اند که فرستنده ای که می خواهد یک پیام در آن قرار دهد می تواند در آن را به سرعت ببندد و تنها صاحب صندوق پستی که همان گیرنده است می تواند در صندوق پستی را باز کند ، یعنی هر شخصی می تواند یک پیام را برای یک گیرنده دل خواه به رمز در آورد ولی تنها خود گیرنده می تواند پیام را رمز گشایی کند .
به رمز در آوردن یک پیام در سیستم کلید عمومی مستلزم دانستن دو عدد بزرگ است که آن ها را کلید عمومی می نامند . برای رمز گشایی یک پیام نیاز به دانستن عددی دیگر است و این همان کلید خصوصی است که فقط گیرنده از آن آگاهی دارد . در مراحل رمز نگاری و رمز گشایی از حساب پیمانه ای ـ نوعی حساب که عملیات آن شبیه کارکرد عقربه های ساعت است ـ استفاده می شود .
امنیت در اینترنت به اندازه ی امنیت در خزانه ی بانک مهم است . مسائل ایمنی شامل شامل خصوصی بودن پسغام ها ، کامپیوتر های پیوسته به شبکه ی اینترنت قابل اعتماد بودن مبادلات مالی و بسیاری مباحث دیگرند . برای مثال بازار تجاری سریعاً رو به رشد در اینترنت اتکای زیادی به رمز های محرمانه ای دارد که برای ابداع آنها دستاورد چند ساله نظریه اعداد با کشفیات دو دهه ی اخیر ترکیب شده اند .
ریاضی نوعی علم پایه است!
– علم پایه ، مادر علوم زیرشاخه اش است!
– علم زیر شاخه از همان جنس علم مادرش است!
– علم مادر از جنس علوم زیرشاخه اش نیست!
ریاضی فقط علم مادر که علوم دیگه روش ساخته میشن. اگه این قسمت لَنگ بزنه، بقیه قسمت ها هم نمیتونن به زندگیشون ادامه بدن!
مهندسی ، نوعی رشته ریاضیه! ولی ریاضی مهندسی نیست!
امّا نکته دقیقاً اینجاست که اگه ریاضی نباشه، مهندسی دیگه نمیتونه از جنس ریاضی باشه و دیگه مهندسی نیست!
پس مهندسی که بگه “من که رشتم مهندسیه مکانیکه ;. یا رشتم مهندسیه کامپیوتره ; یا رشتم مهندسی بیوتکنولوژی ; ریاضی می خوام چیکار ؟” داره اشتباه میکنه !
حالا کاربرد ریاضی در کامپیوتر چیه ؟
وقتی میگیم کاربر ریاضی در کامپیوتر ، منظور استفاده از نرم افزار MATLAb یا Mathematical سا غیره نیست! گرچه این نرم افزار های فوق العاده قدرتمند یکی از کاربرد های ریاضی هستند اما ;
رشته کامپیوتر علمیست که ابزار برنامه نویسی و برنامه سازی و همچنین مبانی کامپیوتر و سیستم عامل و غیره رو آموزش میده.
تمامی نرم افزار های برنامه نویسی نظیر JAVA, .NET, SQL, Prolog, PHP و غیره، بر اساس منطق ریاضی غیر قابل اشتبا نوشته شده اند و شرکت های بزرگ نرم افزاری همواره از متخصصین ریاضی به عنوان اصلی ترین مهره های برنامه سازی و طراحی استفاده کرده اند.
مسلماً یک کارشناس ریاضی ، با درک منطق موجود در رشته ای مثل کامپیوتر، می تونه به راحتی ابزار مربوط به این رشته رو بدست بیاره. اما یک مهندس کامپیوتر، اگرچه با دستگاهی سر و مار داره که کاملاً منطقیه و همواره برنامه نویسان فوق العاده منطقی هستند، اما شاید به راحتی نتونه تغییر رشته بده و وارد رشته ای مثل مکانیک یا نساجی بشه!
در صورتی که یک کارشناس ریاضی انجام چنین کاری براش راحت تره. چون راحت تر میتونه مفاهیم موجود تو همچین رشته هایی رو درک کنه ، ولی هیچ وقت هم ممکنه به اندازه یک مهندس نرم افزار با ابزارهای برنامه نویسی آشنا نشه، ولی احتمال بالایی داره که برنامه نویس بهتری بشه!
کامپیوتر یا رایانه
رایانه
رایانه، یا کامپیوتر (به انگلیسی: Computer) ماشینی است که برای پردازش اطلاعات استفاده میشود.
•
نام
در زبان انگلیسی «کامپیوتر» به کسی میگفتند که محاسبات ریاضی را (بدون ابزارهای کمکی مکانیکی) انجام میداد. بر اساس «واژهنامه ریشهیابی Barnhart Concise» واژه کامپیوتر در سال 1646 به زبان انگلیسی وارد گردید که به معنی «شخصی که محاسبه میکند» بودهاست و سپس از سال 1897 به ماشینهای محاسبه مکانیکی گفته میشد. در هنگام جنگ جهانی دوم «کامپیوتر» به زنان نظامی انگلیسی و آمریکایی که کارشان محاسبه مسیرهای شلیک توپهای بزرگ جنگی توسط ابزار مشابهی بود، اشاره میکرد.
در اوایل دهه 50 میلادی هنوز اصطلاح ماشین حساب (computing machines) برای معرفی این ماشینها بهکار میرفت. پس از آن عبارت کوتاهتر کامپیوتر (computer) بهجای آن بهکار گرفته شد. ورود این ماشین به ایران در اوائل دهه 1340 بود و در فارسی از آن زمان به آن «کامپیوتر» میگفتند. واژه رایانه در دو دهه اخیر در فارسی رایج شده و بهتدریج جای «کامپیوتر» را گرفت.
برابر این واژه در زبانهای دیگر حتما همان واژه زبان انگلیسی نیست. در زبان فرانسوی واژه “ordinateur”، که معادل «سازمانده» یا «ماشین مرتبساز» میباشد بهکار میرود. در اسپانیایی “ordenador” با معنایی مشابه استفاده میشود، همچنین در دیگر کشورهای اسپانیایی زبان computadora بصورت انگلیسیمآبانهای ادا میشود. در پرتغالی واژه computador بهکار میرود که از واژه computar گرفته شده و به معنای «محاسبه کردن» میباشد. در ایتالیایی واژه “calcolatore” که معنای ماشین حساب بکار میرود که بیشتر روی ویژگی حسابگری منطقی آن تاکید دارد. در سوئدی رایانه “dator” خوانده میشود که از “data” (دادهها) برگرفته شدهاست. به فنلاندی “tietokone” خوانده میشود که به معنی «ماشین اطلاعات» میباشد. اما در زبان ایسلندی توصیف شاعرانهتری بکار میرود، «tlva» که واژهایست مرکب و به معنای «زن پیشگوی شمارشگر» میباشد. در چینی رایانه «dian nao» یا «مغز برقی» خوانده میشود. در انگلیسی واژهها و تعابیر گوناگونی استفاده میشود، بهعنوان مثال دستگاه دادهپرداز («data processing machine»).
معنای واژهی فارسی رایانه
واژهی رایانه از مصدر رایانیدن ساخته شده كه در فارسی میانه به شكلِ ryndan و به معنای «مرتّب كردن، نظم بخشیدن و سامان دادن» بوده است. این مصدر در زبان فارسی میانه یا همان پهلوی كاربرد فراوانی داشته و مشتقهای زیادی نیز از آن گرفته شده بوده. در زبان فارسی نو یا همان فارسی (دری) این فعل و مشتقهایش به كار نرفتهاند. برایِ مصدر رایانیدن/ رایاندن در لغتنامهی دهخدا چنین آمده:
رایاندن . [ دَ ] (مص) رهنمائی نمودن به بیرون . هدایت کردن . (ناظم الاطباء). اما در مآخذ دیگر دیده نشد.
و گویا تنها در واژهنامهی ناظمالاطبّا آمده است.
شكلِ فارسی میانهی این واژه ryndan بوده و اگر میخواسته به فارسی نو برسد به شكل رایانیدن/ رایاندن درمیآمده. (بسنجید با واژهیِ فارسیِ میانهیِ ghndan كه در فارسیِ نو آگاهانیدن/ آگاهاندن شده است).
این واژه از ریشهیِ فرضیِ ایرانیِ باستانِ –radz* است كه به معنایِ «مرتّب كردن» بوده. این ریشه بهصورتِ –rad به فارسیِ باستان رسیده و به شكلِ ry در فارسیِ میانه (پهلوی) بهكار رفته. از این ریشه ستاكهایِ حالِ و واژههایِ زیر در فارسیِ میانه و نو بهكار رفتهاند:
• --rdz-a*یِ ایرانیِ باستان > --ry ِ فارسی میانه كه در واژهیِ آرایشِ فارسیِ نو دیده میشود.
• -pati-rdz-a*یِ ایرانیِ باستان > -p-ry ِ فارسی میانه كه در واژهیِ پیرایشِ فارسیِ نو دیده میشود؛ و
• -rdz-ta*یِ ایرانیِ باستان > rst ِ فارسی میانه كه در واژهیِ راستِ فارسیِ نو دیده میشود.
این ریشهیِ ایرانی از ریشهیِ هندواروپاییِ -re* به معنایِ «مرتّب كردن و نظم دادن» آمده است. از این ریشه در
• هندی rj-a به معنیِ «هدایتكننده، شاه» (یعنی كسی كه نظم میدهد)؛
• لاتینی rect-us به معنیِ «راست، مستقیم»،
• فرانسه di-rect به معنیِ «راست، مستقیم»،
• آلمانی richt به معنیِ «راست، مستقیم كردن» و
• انگلیسی right به معنیِ «راست، مستقیم، درست»
برجای مانده است.
در فارسیِ نو پسوندِ -ـه (= /e/ در فارسی رسمی ایران و /a/ در فارسی رسمی افغانستان و تاجیكستان) را به ستاكِ حالِ فعلها میچسبانند تا نامِ ابزارِ آن فعلها بهدست آید (البته با این فرمول مشتقهای دیگری نیز ساخته میشود، امّا در اینجا تنها نامِ ابزار مدِّ نظر است)؛ برای نمونه از
• مالـ- (یعنی ستاكِ حالِ مالیدن) + -ـه، ماله «ابزار مالیدنِ سیمان و گچِ خیس»
• گیر- (یعنی ستاكِ حالِ گرفتن) + -ـه، گیره «ابزار گرفتن»
• پوشـ- (یعنی ستاكِ حالِ پوشیدن) + -ـه، پوشه «ابزار پوشیدن» (خود را جایِ كاغذهایی بگذارید كه پوشه را میپوشند!)
• رسانـ- (یعنی ستاكِ حالِ رساندن) + -ـه، رسانه «ابزار رساندنِ اطّلاعات و برنامههایِ دیداری و شنیداری» حاصل میگردد.
در فارسیِ نو پسوندِ -ـه (= e- یا همان a-) را به ستاكِ حالِ “رایانیدن” یعنی رایانـ- چسباندهاند تا نامِ ابزارِ این فعل ساخته شود؛ یعنی “رایانه” به معنایِ «ابزارِ نظم بخشیدن و سازماندهی ( ِ دادهها)» است.
احتمال میرود كه سازندگان این واژه به واژهیِ فرانسویِ این مفهوم، یعنی ordinateurتوجّه داشتهاند كه در فرانسه از مصدرِ ordre «ترتیب و نظم دادن و سازمان بخشیدن» ساخته شده. به هرحال، معنادهیِ واژهیِ رایانه برایِ این دستگاه جامعتر و رساتر از كامپیوتر است. یادآور میشود كه computerبه معنایِ «حسابگر» است، حال آنكه كارِ این دستگاه براستی فراتر از “حساب كردن” است.
تاریخچه
در گذشته دستگاههای مختلف مکانیکی سادهای مثل خطکش محاسبه و چرتکه نیز رایانه خوانده میشدند. در برخی موارد از آنها بهعنوان رایانه آنالوگ نام برده میشود. چراکه برخلاف رایانههای رقمی، اعداد را نه بهصورت اعداد در پایه دو بلکه بهصورت کمیتهای فیزیکی متناظر با آن اعداد نمایش میدهند. چیزی که امروزه از آن بهعنوان «رایانه» یاد میشود در گذشته به عنوان «رایانه رقمی (دیجیتال)» یاد میشد تا آنها را از انواع «رایانه آنالوگ» جدا سازند.
رایانه یکی از دو چیز برجستهای است که بشر در سده بیستم اختراع کرد. دستگاهی که بلز پاسکال در سال 1642 ساخت اولین تلاش در راه ساخت دستگاههای محاسب خودکار بود. پاسکال آن دستگاه را که پس از چرتکه دومیت ابزار ساخت بشر بود، برای یاری رساندن به پدرش ساخت. پدر وی حسابدار دولتی بود و با کمک این دستگاه میتوانست همه اعدادشش رقمی را با هم جمع و تفریق کند.[1]
لایبنیتز ریاضیدان آلمانی نیز از نخستین کسانی بود که در راه ساختن یک دستگاه خودکار محاسبه کوشش کرد. او در سال 1671 دستگاهی برای محاسبه ساخت که کامل شدن آن تا 1964 به درازا کشید. همزمان در انگلستان ساموئل مورلند در سال 1673 دستگاهی ساخت که جمع و تفریق و ضرب میکرد.
در سده هژدهم میلادی هم تلاشهای فراوانی برای ساخت دستگاههای محاسب خودکار انجام شد که بیشترشان نافرجام بود. سرانجام در سال 1875 میلادی استیفن بالدوین نخستین دستگاه محاسب را که هر چهار عمل اصلی را انجام میداد، به نام خود ثبت کرد.
از جمله تلاشهای نافرجامی که در این سده صورت گرفت، مربوط به چارلز بابیچ ریاضیدان انگلیسی است. وی در آغاز این سده در سال 1810 در اندیشه ساخت دستگاهی بود که بتواند بر روی اعداد بیست و شش رقمی محاسبه انجام دهد. او بیست سال از عمرش را در راه ساخت آن صرف کرد اما در پایان آن را نیمهکاره رها کرد تا ساخت دستگاهی دیگر که خود آن را دستگاه تحلیلی مینامید آغاز کند. او میخواست دستگاهی برنامهپذیر بسازد که همه عملیاتی را که میخواستند دستگاه برروی عددها انجام دهد، قبلا برنامهشان به دستگاه داده شده باشد. قرار بود عددها و درخواست عملیات برروی آنها به یاری کارتهای سوراخدار وارد شوند. بابیچ در سال 1871 مرد و ساخت این دستگاه هم به پایان نرسید.
کارهای بابیچ به فراموشی سپرده شد تا این که در سال 1943 و در بحبوحه جنگ جهانی دوم دولت آمریکا طرحی سری برای ساخت دستگاهی را آغاز کرد که بتواند مکالمات رمزنگاریشده آلمانیها را رمزبرداری کند. این مسئولیت را شرکت IBM و دانشگاه هاروارد به عهده گرفتند که سرانجام به ساخت دستگاهی به نام ASCC در سال 1944 انجامید. این دستگاه پنج تنی که 15 متر درازا و 25 متر بلندی داشت، میتوانست تا 72 عدد 24 رقمی را در خود نگاه دارد و با آنها کار کند. دستگاه با نوارهای سوراخدار برنامهریزی میشد و همه بخشهای آن مکانیکی یا الکترومکانیکی بود.
تعریف داده و اطلاعات
داده به آن دسنه از ورودیهایی خام گفته میشود که برای پردازش به رایانه ارسال میشوند.
اطلاعات به دادههای پردازش شده میگویند.
رایانهها چگونه کار میکنند؟
از زمان رایانههای اولیه که در سال 1941 ساخته شده بودند تا کنون فناوریهای دیجیتالی رشد نمودهاست، معماری فون نوِیمن یک رایانه را به چهار بخش اصلی توصیف میکند: واحد محاسبه و منطق (Arithmetic and Logic Unit یا ALU)، واحد کنترل یا حافظه، و ابزارهای ورودی و خروجی ( که جمعا I/O نامیده میشود). این بخشها توسط اتصالات داخلی سیمی به نام گذرگاه (bus) با یکدیگر در پیوند هستند.
حافظه
در این سامانه، حافظه بصورت متوالی شماره گذاری شده در خانهها است، هرکدام محتوی بخش کوچکی از دادهها میباشند. دادهها ممکن است دستورالعملهایی باشند که به رایانه میگویند که چه کاری را انجام دهد باشد. خانه ممکن است حاوی اطلاعات مورد نیاز یک دستورالعمل باشد. اندازه هر خانه، وتعداد خانهها، در رایانه مختلف متفاوت است، همچنین فناوریهای بکاررفته برای اجرای حافظه نیز از رایانهای به رایانه دیگر در تغییر است(از بازپخشکنندههای الکترومکانیکی تا تیوپها و فنرهای پر شده از جیوه و یا ماتریسهای ثابت مغناطیسی و در آخر ترانزیستورهای واقعی و مدار مجتمعها با میلیونها خازن روی یک تراشه تنها).
پردازش
تصویری از یک CPU یا واحد پردازشگر مرکزی
واحد محاسبه و منطق یا ALU دستگاهی است که عملیات پایه مانند چهار عمل اصلی حساب (جمع و تفریق و ضرب و تقسیم)، عملیات منطقی (و،یا،نقیض)، عملیات قیاسی (برای مثال مقایسه دو بایت برای شرط برابری) و دستورات انتصابی برای مقدار دادن به یک متغیر را انجام میدهد. این واحد جائیست که «کار واقعی» در آن صورت میپذیرد.
البته CPUها به دو دسته کلی RISC و CISC تقسیم بندی میشوند. نوع اول پردازشگرهای مبتنی بر اعمال ساده هستند و نوع دوم پردازشگرهای مبتنی بر اعمال پیچیده میباشند. پردازشگرهای مبتنی بر اعمال پیچیده در واحد محاسبه و منطق خود دارای اعمال و دستوراتی بسیار فراتر از چهار عمل اصلی یا منطقی میباشند. تنوع دستورات این دسته از پردازندهها تا حدی است که توضیحات آنها خود میتواند یک کتاب با قطر متوسط ایجاد کند. پردازندههای مبتنی بر اعمال ساده اعمال بسیار کمی را پوشش میدهند و در حقیقت برای برنامهنویسی برای این پردازندهها بار نسبتاً سنگینی بر دوش برنامهنویس است. این پردازندهها تنها حاوی 4 عمل اصلی و اعمال منطقی ریاضی و مقایسهای به علاوه چند دستور بیاهمیت دیگر میباشند.هرچند ذکر این نکته ضروری است که دستورات پیچیده نیز از ترکیب تعدادی دستور ساده تشکیل شدهاند و برای پیادهسازی این دستورات در معماریهای مختلف از پیادهسازی سختافزاری(معماری CISC) و پیادهسازی نرمافزاری(معماری RISC) استفاده میشود.
(قابل ذکر است پردازندههای اینتل از نوع پردازنده مبتنی بر اعمال پیچیده میباشند.)
واحد کنترل همچنین این مطلب را که کدامین بایت از حافظه حاوی دستورالعمل فعلی اجرا شوندهاست را تعقیب میکند، سپس به واحد محاسبه و منطق اعلام میکند که کدام عمل اجرا و از حافظه دریافت شود و نتایج به بخش اختصاص داده شده از حافظه ارسال گردد. بعد از یک بار عمل، واحد کنترل به دستورالعمل بعدی ارجاع میکند(که معمولاً در خانه حافظه بعدی قرار دارد، مگر اینکه دستورالعمل جهش دستورالعمل بعدی باشد که به رایانه اعلام میکند دستورالعمل بعدی در خانه دیگر قرار گرفتهاست).
ورودی/خروجی

ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
,